Pressemeddelelse fra Erhvervshus Nordjylland
Den grønne agenda fylder ekstremt meget i toppen af dansk erhvervsliv, og stadig flere små og mellemstore virksomheder (SMV’er) oplever, at deres kunder stiller bæredygtighedskrav, de skal leve op til. Det er nødvendigt for at forblive underleverandører. Den udvikling har vi set i længere tid, og den vil vokse markant i de kommende måneder og år, når nye bærdygtighedsdirektiver fra EU træder i kraft.
Bunden opgave
Når det gælder bæredygtighed, er det derfor ikke længere nok at have fokus på det, der foregår på egen matrikel. SMV’ernes overlevelse på sigt afhænger af, om de formår at leve op til de nye krav. Det betyder, at de fremover skal have indgående kendskab til, hvordan deres værdikæder performer på bæredygtighedsområdet.
I Erhvervshus Nordjylland oplever vi, at mange SMV’er er i tvivl om, hvordan de skal tilgå dén udfordring. Som SMV er man typisk en mindre spiller på den store arena og vant til klassisk sourcing, hvor pris og effektivitet er centrum for leverandørsamarbejder. Der er derfor ikke noget at sige til, hvis man er tvivlende i forhold til at bringe nye spørgsmål om bæredygtighed på banen. Men det er og bliver en bunden opgave, hvis man vil bevare sin position som leverandør til både store virksomheder og det offentlige.
Stærk markedsposition
For en SMV, som ønsker at sikre sine fremtidige afsætningsmuligheder, er tiden inde til at arbejde målrettet med bæredygtighed i værdikæderne – det vil sige hos leverandørerne i ind- og udland.
Udover at det bliver et lovkrav, så viser forskning, at SMV’er, som lykkes med at opnå bæredygtige værdikæder, typisk styrker deres konkurrenceevne. De kommer potentielt et skridt foran konkurrenterne, kan ofte skære ned på ressourceforbruget til produktion, transport og affald, og tilføje øget værdi til produkterne.
Ved at eliminere problemer med f.eks. arbejdsmiljø og forurening i værdikæderne, mindsker man samtidig risikoen for negativ omtale. Indsatserne kan endvidere bane vejen for udvikling af nye produkter, og åbne nye markeder, som kan bidrage til at sikre en stærk position ud i fremtiden.
Gratis sparring
Hvordan kommer SMV’er bedst i gang med at se på bæredygtigheden i sine værdikæder? En god mulighed er at gøre brug af de danske erhvervshuses nye landsdækkende indsats om netop dét. Der er tale om et gratis sparringsforløb, som i 2023-24 skal ruste mere end 1.000 SMV’er landet over til at håndtere udfordringerne og dermed minimere risikoen for at gå bag af bæredygtighedsdansen
Kontakt:
Kristina Overgaard Zacho tlf.: 2614 4042 email: koz@ehnj.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **








