Pressemeddelelse fra Alkoholreklamenævnet
Alkoholreklamenævnet indskærper over for erhvervsdrivende, at de under ingen omstændigheder må markedsføre alkohol over for børn og unge – hverken direkte eller indirekte. Derfor skal der anvendes et forsigtighedsprincip, når målgruppen aldersmæssigt ligger tæt på 18 år.
- Vi opfordrer de erhvervsdrivende til at være ekstra opmærksomme, når deres målgruppe ligger omkring 18 år, fx 15-21 år. Alkoholreklamenævnets retningslinjer opererer ikke med en skarp 18 års grænse, og derfor må markedsføring af alkohol ikke rettes mod elever på gymnasier, selvom de er fyldt 18 år. Det vil sige, at det ikke er tilstrækkeligt at stemple markedsføringen med “18+”. Al markedsføring af alkohol målrettet gymnasie- og handelsskoleelever – også kommende studenter – er omfattet af Alkoholreklamenævnets markedsføringsforbud, siger Alkoholreklamenævnets forperson, Marlene Winther Plas.
Alkoholreklamenævnet har
til barer, diskoteker, kommunikationsbureauer, influenter etc., og her fremgår det tydeligt, at markedsføring af alkohol eksempelvis ikke må finde sted på ungdomsuddannelsessteder eller målrettes studenter.- I løbet af de seneste år har der været sager i Alkoholreklamenævnet, hvor markedsføringen af alkohol har været rykket helt ud på ungdomsuddannelsesstederne, eller hvor nyudklækkede studenter har modtaget målrettet alkoholmarkedsføring. Det må ikke ske, og derfor er Forbrugerrådet Tænk tilfredse med, at forebyggelsesindsatsen til de erhvervsdrivende nu intensiveres og styrkes, siger jurist Marie Frank-Nielsen, repræsentant i Alkoholreklamenævnet for Forbrugerrådet Tænk.
Børn og unge er en særlig sårbar gruppe, som ikke hører sammen med alkohol. Det er derfor et område, som Alkoholreklamenævnet prioriterer særdeles højt. Sager, som vedrører en formodet strafbelagt overtrædelse af markedsføringslovens § 11, stk. 2, om forbud mod markedsføring af alkohol målrettet børn og unge, oversendes til Forbrugerombudsmanden.
I 2022 behandlede Alkoholreklamenævnet 56 sager om alkoholmarkedsføring, hvilket er en tredobling fra året før. Stigning skyldes i høj grad, at Alkoholreklamenævnet har intensiveret tilsynet, og i dag i højere grad tager sager op af egen drift.
Kontakt:
Lea Kholghi Frederiksen email: Kontakt@alkoholreklamenaevnet.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **