PRM / Endnu en international rekordomsætning for Soundboks

    Pressemeddelelse fra Fuse Communication ApS

    USA og Tyskland er vækstmotorerne

    Med 2022-regnskabet leverer SOUNDBOKS 35 procent vækst i omsætning sammenlignet med året før. Væksten drives af fortsat international ekspansion på specielt det tyske og amerikanske marked. 

    Tyskland er i dag SOUNDBOKS’ største marked og udgør efter en kraftig vækst i 2022 nu 32 procent af omsætningen. SOUNDBOKS har intensiveret fokus på markedet med både øget markedsføring og udvidelse af distribution på tværs af fysiske og digitale kanaler. Omsætningen i Tyskland er gennemsnitligt vokset med over 50 procent årligt de seneste tre år.

    I modsætning til Tyskland, er omsætningen i USA udelukkende skabt via online salg, men er det næststørste marked for SOUNDBOKS med en fjerdedel af den samlede omsætning. Med en årlig omsætningsvækst på knap 50 procent de seneste tre år, ser administrerende direktør i SOUNDBOKS, Jesper Theil Thomsen, gode muligheder for at øge den amerikanske interesse i den danske højttaler: 

    “Vi er meget tilfredse med udviklingen i USA, som vi har opnået med en fokuseret online strategi. Vores prioritet er nu at udvide distributionen med salg i fysiske butikker gennem eksterne partnere. Vi bruger de erfaringer, vi har opnået i Danmark og Tyskland, hvor vores gode partnere er med til at styrke kendskabet til vores højtalere og vise, hvordan SOUNDBOKS kan styrke oplevelser og fællesskaber.”

    Kontinuerlig vækst kræver omtanke og fokus

    Komponentpriser og fragt tog på himmelflugt i det forgangne regnskabsår for mange virksomheder, og SOUNDBOKS var ingen undtagelse. 

    “I lyset af en økonomisk opbremsning i Europa i andet halvår, har vi leveret en flot vækst, som vi er stolte af. Vi er dog i højere grad end ventet påvirket af ekstra omkostninger til komponenter, de ekstraordinært høje fragtrater, og en kraftigt stigende dollarkurs, som medvirker til et resultat for året på -15 millioner kroner. Resultatet ændrer ikke på vores langsigtede fokus og strategi. Vi ved, at påvirkningerne overvejende er midlertidige og de sidste fire år har vi lært, hvilke knapper i forretningen, vi skal skrue på, for at forbedre lønsomheden,” siger Michael Winther, der er finansdirektør i SOUNDBOKS.

    “En usikker verdensøkonomi skal ikke stoppe os. Vi benytter den aktuelle situation til at forberede os til de kommende år, hvor vi skal tage de næste store skridt i udviklingen af selskabet. Vi planlægger derfor en lavere vækst i 2023. Vores mål er at skabe en langsigtet international succes gennem profitabel vækst, og det kræver omtanke og fokus,” siger administrerende direktør, Jesper Theil Thomsen. 

    Om Danmark:

    Ny højtaler drev dansk vækst

    Virksomhedens danske omsætning udgør under 20 procent, men vokser fortsat. Væksten på hjemmemarkedet endte i 2022 på 22 procent og er i høj grad drevet af lanceringen af den nyeste højttaler, SOUNDBOKS GO, som er en mindre og lettere højttaler på et mere tilgængeligt prispunkt, målrettet et langt bredere publikum.

    SOUNDBOKS GO blev lanceret i april 2022 og har på mindre end et år vist sig som en salgssucces, der samtidig er med til yderligere at styrke SOUNBDOKS’ position, i et konkurrencepræget marked. I Danmark udgør SOUNDBOKS GO allerede over halvdelen af de solgte højttalere.

    Kontakt:

    Camilla Sebelius email: camilla@fusecommunication.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/release?releaseId=13697257&publisherId=13561113&lang=da

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **