Pressemeddelelse fra Danske Medier
Private medier i Danmark står over for store udfordringer i de kommende år. Fortsatte digitale investeringer og unfair konkurrence fra techgiganter presser økonomien. Ro, tryghed og gennemsigtige rammevilkår er afgørende for medierne og sikrer et bredt og mangfoldigt medieudbud i Danmark.
Derfor er det glædeligt, at det nu endelig er lykkedes at samle et bredt politisk flertal bag en ny medieaftale. Det giver en kærkommen stabilitet om danske mediers rammevilkår, som branchen har sukket efter i årevis. Aftalen leverer det lovede økonomiske løft af lokale og regionale medier med omlægning af mediestøtte og en flerårig ugeavispulje.
“Den nye medieaftale har været meget længe undervejs. Trods fortsat problematiske elementer er den et stort fremskridt fra sidste års smalle aftale, så den har været ventetiden værd. Derfor er det på sin plads at rose både kulturministeren og aftalepartierne for at bøje sig mod hinanden trods kendte uenigheder og sikre en meget bred politisk aftale,” siger Danske Mediers adm. direktør Mads Brandstrup, der fremhæver puljen til publicistiske magasiner.
“Puljen er en de facto skattelettelse til publicistiske magasiner, som bør være første skridt til den sidestilling af digitale nyheder og magasiner, som vi har ønsket. Med puljen er sporene nu lagt til en reel sidestilling gennem en udvidelse af nulmomsen,” siger Mads Brandstrup, der også roser, at radio og podcast nu indgår som en del af public service-puljen.
Mangel på objektivitet
Til gengæld er det kritisabelt, at man ikke har lyttet til høringssvarene fra mediebranchen om at finde en objektiv og neutral model for mediestøtte.
“Den høje grad af vilkårlighed og ugennemsigtighed er gift for private virksomheder og øger risikoen for, at EU vender tommelfingeren nedad. Det er Danske Mediers klare vurdering, at det kan lade sig gøre at opfylde de politiske ønsker til en omlægning af mediestøtten på langt enklere vis, og derfor opfordrer vi partierne bag medieaftalen til at anmode Kulturministeriet om at indkalde branchen til en drøftelse af den konkrete model,” siger Mads Brandstrup.
Den altoverskyggende udfordring for den danske mediebranche – såvel som i andre lande – er dog fortsat den unfair konkurrence fra techgiganterne, der truer med at trække hele det økonomiske indtægtsgrundlag væk under de danske medier. Her er det meget glædelige fremskridt, at aftalen nu klart lægger op til, at techgiganternes indflydelse på den danske mediebranche skal undersøges nærmere, og samtidig langt om længe slår fast, at der er behov for at samtænke og koordinere danske myndigheders håndhævelse af reglerne over for techgiganterne.
“Den bedste garanti for at sikre en fri presse og et pluralistisk medieudbud er, at medierne kan drive en fornuftig forretning med råd til kvalitetsjournalistik og fortsat innovation. Her er den unfair konkurrence fra techgiganterne hovedudfordringen. Det gælder på annonceområdet, og det gælder beskyttelsen af mediernes indhold – ikke mindst med den eksplosive udvikling inden for AI-tjenester. Her er der gode takter i aftalen, men der mangler klare tilkendegivelser om at bruge dansk og europæisk lovgivning fuldt ud,” siger Mads Brandstrup.
Danske Medier opfordrer i tillæg politikerne til at sikre, at anbefalingerne fra regeringens tech-ekspertgruppe, der blev fremlagt mandag, bliver gennemført. Det gælder ikke mindst anbefalingen om, at medierne skal have indsigt i egne data fra techgiganterne.
Kontakt:
Presse- og kommunikationskonsulent Josefine Anker tlf.: 61770843 email: joa@danskemedier.dk
Adm. direktør i Danske Medier Mads Brandstrup tlf.: 92 82 32 84 email: mab@danskemedier.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **