PRM / Elever laver prototype på fremtidens klasselokale

    Pressemeddelelse fra Vallensbæk Kommune

    Når klokken ringer ind til time efter sommerferien, skal kommende 7.b på Vallensbæk Skole ikke længere sidde i hestesko og kigge mod underviseren i et almindeligt klasselokale.

    Skolen har nemlig fået mulighed for at skabe et alternativt læringsrum, hvor der bliver taget højde for elevernes individuelle behov i forbindelse med læringssituationer.

    – Nogle elever lærer bedst, hvis de får mulighed for at fordybe sig individuelt i det faglige stof, mens andre helst skal have mulighed for at ændre arbejdsstilling ofte eller være i bevægelse, og de forskellige behov skal det nye lokale understøtte, siger Steen Liljegren, der er udviklingskonsulent på projektet i Center for Børn og Unge i Vallensbæk Kommune.

    Ifølge ham kunne mange klasser have gavn af flere af de elementer, der kommer til at være i det alternative lokale. Derfor er det også et krav, at indretningsprincipperne skal kunne etableres i et normalt klasselokale.

    Eleverne er med til at skabe lokalet

    Lokalet er placeret i kælderen på Vallensbæk Skole, hvor eleverne, der kommer til at benytte sig af lokalet, selv er med til at bestemme, hvad der skal være.

    Helt lavpraktisk bliver lokalet delt op i fire zoner, som har hver sit formål som for eksempel bevægelse eller fordybelse. Det er elevernes opgave at undersøge og finde frem til, hvad de forskellige zoner skal indeholde.

    – Det er vores mål, at eleverne vil føle ejerskab over lokalet og dermed også passer godt på det, fordi de selv får lov til at være med i tilblivelsen, siger Kasper Nielsen, der er underviser i den kommende 7. klasse.

    Han har været med til at inddrage eleverne i processen fra start ved blandt andet at undervise i målestoksforhold, så de har kunnet regne på, hvilke møbler, der er plads til, samt afdække klassens behov for differentieret læring.

    – Det er rigtig spændende at være med til at skabe et fedt læringsrum for eleverne og en anderledes arbejdsplads for mig selv og mine kollegaer, men vi ved også godt, at det er noget, vi skal udvikle og arbejde på i løbet af skoleåret, siger han.

    Alma og Ida glæder sig

    To af de elever, der får glæde af det anderledes klasserum, er Alma og Ida. De glæder sig til at opleve de nye rammer, når de kommer tilbage efter sommerferien.

    – Det bliver et helt anderledes klasselokale, end det, vi har nu og som de fleste kender, men det bliver anderledes på den gode måde, for jeg tror, at vores skoledag bliver sjovere og hyggeligere, når vi får mulighed for at gøre, hvad vi har behov for, siger hun.

    Alma er enig. Hun er med til at indrette en fordybelseszone.

    – Vi laver små afskærmede arbejdsstationer, som man selv kan sidde eller stå ved og arbejde individuelt, for det kan flere af os godt have brug for nogle gange, siger hun.

    Hen mod sommerferien skal møbler og diverse interiør købes ind og monteres, så lokalet kan stå klar til det kommende skoleår.

    Kontakt:

    Rasmus Hadberg Øhlenschlæger email: kommunikation@vallensbaek.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/release?releaseId=13683994&publisherId=13561163&lang=da

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **