PRM / Nationalmuseet vil tiltrække unge med Østasiens populærkultur

    Pressemeddelelse fra Nationalmuseet – Museer, forskning og bevaring

    Kan historiske dramaer fra Kina, Japan og Sydkorea aktualisere en snart 400 år gammel samling af museumsgenstande fra Østasien og tiltrække et nyt, yngre publikum?

    Det vil Nationalmuseet undersøge i et nyt forsknings- og formidlingsprojekt, som VELUX FONDEN har bevilliget 4,7 millioner kroner til. Det er et samarbejde med Institut for Medier, Design, Læring og Erkendelse på Syddansk Universitet og The Animation Workshop på VIA University College.

    I Østasien er historiske begivenheder, personer og materielle universer inspirationskilde i en række af det seneste årtis mest succesfulde fortællinger, der udfolder sig på tværs af genrer som tegneserier, animation, tv-serier, film og spil. De historiske dramaer gør historien til et cool, hyper-æstetisk og glamourøst drømmeunivers, der appellerer til seere, læsere og spillere, der ikke almindeligvis har historisk interesse,” siger Martin Petersen, der er seniorforsker på Nationalmuseet og leder af projektet.

    Han har forsket i østasiatiske fænomener som cosplay, manga, k-pop og nordkoreanske tegneserier og står bag podcasten KoreaKontoret, ligesom han også har drevet flere samskabelsesprojekter med koreanske tegneseriekunstnere og illustratorer.

    I det nye projekt, Nyere Østasiatiske Museumsfortællinger, skal han sammen med samarbejdspartnerne undersøge og eksperimentere med nye måder at formidle etnografiske samlinger på med inspiration fra historiske dramaer fra Østasien og fra transmediel teori, hvor narrativerne strækker sig over flere forskellige medier.

    Tegneserie og vr-oplevelse på museet

    I samarbejde med skabere fra Kina, Japan og Sydkorea skal projektet konkret resultere i en kinesisk tegneserie om folketro i Kina, japansk animation om samuraikulturen og et koreansk inspireret multiple user virtual reality univers, der viser sociale konflikter i det koreanske hverdagsliv.

    Herefter skal formaterne indgå som elementer i Nationalmuseets formidling af Østasien og på Krigsmuseet for at undersøge, hvordan et dansk publikum tager imod dem.

    Nationalmuseets samling fra Østasien går helt tilbage til 1600-tallet og rummer samurairustninger, Det Koreanske Hus og hverdagsgenstande fra det historiske Korea samt malerier og amuletter fra kinesisk folketro og udgør et fantastisk grundstof til fortællinger om kulturhistorien i Østasien.

    De østasiatiske genstande er en del af Nationalmuseets etnografiske udstillinger, som blev planlagt i slut 1980’erne. De nye formater kan være med til at aktualisere udstillinger, som også i dag giver et relevant historisk indblik i østasiatisk kulturhistorie, mener Martin Petersen.

    Østasien er jo en central del af verden, både historisk set og i dag. Kina er i rivende udvikling, og Sydkorea og Japan har på mange måder været dominerende i populærkulturen de sidste årtier, hvilket også ses på Netflix som jo flyder over med østasiatisk indhold. Så der er generelt en bred interesse for Østasien i dag, som jeg håber, vi kan koble til vores kulturhistoriske genstande fra området.”

    Kontakt: Martin Petersen, 4120 6263, Martin.Petersen@natmus.dk

    Kontakt:

    Kommunikationsmedarbejder John Fhær Engedal Nissen email: jni@natmus.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/nationalmuseet-vil-tiltraekke-unge-med-ostasiens-populaerkultur?releaseId=13683609

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **