Pressemeddelelse fra Vallensbæk Kommune
Ejerskab over egen læring
Ved at implementere podcast som undervisningsredskab får eleverne mulighed for at udtrykke sig kreativt og udvikle deres kommunikations- og formidlingsevner. Denne nye undervisningsform har fokus på flip learning-princippet, der er en teknologiunderstøttet tilgang til undervisning, hvor elevers aktive læring står i centrum. Flip learning handler om at lære noget nyt hjemmefra og praktisere den nye læring, når man mødes i skolen. I forhold til podcast, så hører de fx en lydfil, hvor læreren fortæller om en ny genre indenfor litteraturen, som de skal arbejde med, når de møder ind dagen efter.
Med podcast kan eleverne vælge forskellige emner, skabe indhold og producere deres egne podcasts, hvilket giver dem en følelse af ejerskab over deres læring. Det nye initiativ har indtil videre været en stor succes, og lærerne mærker tydeligt begejstringen og engagementet blandt eleverne.
– Det er rigtig sjovt at arbejde med podcast, især når vi er nede i lydlokalet for at optage lyd til podcasten. Det er spændende at fortælle historier og lave noget andet end at skrive og se ind i computerskærmen, fortæller Ella Emilia, elev på Vallensbæk skole.
Redskab til gavn for både lærere og elever
Lærerne i Vallensbæk Skoler har også draget fordel af podcast som undervisningsmateriale. De bruger det som et værktøj til at oprette introduktionsvideoer og vejledninger, der letter elevernes forståelse af forskellige emner. Dette gør undervisningen mere interaktiv og engagerende, samtidig med at det giver lærerne mulighed for at udvikle deres egne færdigheder inden for digital formidling.
For tiden arbejder eleverne på Vallensbæk skole med boganmeldelser, som en del af podcast-projektet.
– De præsenterer og diskuterer forskellige bøger, deler deres tanker og anbefalinger og bidrager til en levende snak om litteratur. Vi har også lydrum, hvor eleverne kan optage deres podcasts og skabe et professionelt lydmiljø, fortæller Amalie Dupont, lærer på Vallensbæk Skole.
Skolernes innovative tilgang giver eleverne en platform til at udtrykke sig, samarbejde og udvikle vigtige færdigheder, der vil være værdifulde for deres fremtidige akademiske og personlige succes.
– I Vallensbæk ser vi frem til at fortsætte arbejdet med at udforske nye undervisningsmetoder og skabe nogle læringsformer, der giver eleverne alsidige kompetencer og kundskaber, siger borgmester Henrik Rasmussen.
Kontakt:
Rasmus Hadberg Øhlenschlæger email: kommunikation@vallensbaek.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **