Pressemeddelelse fra Elis Danmark A/S
I
svarede hver 4. dansker, at de havde søgt job indenfor det seneste år. Så hvad kan arbejdspladser gøre for at øge trivslen og fastholdelsen blandt medarbejderne? Hos Elis er den gennemsnitlige anciennitet 8 år, og her får medarbejderne nu selv frihed til at finde på og vælge de trivsels-idéer, som de ønsker lokalt. Elis’ HR-direktør Natja Aaberg Hornsbæk siger:
“I vores nye strategi har vi sat mere fokus på medarbejderinvolvering, og i stedet for at HR-afdelingen udvikler nye trivselsinitiativer oppefra, der går på tværs af alle vores lokationer, så spørger vi nu medarbejderne i hver afdeling, hvad der kan skabe arbejdsglæde for dem – og så øremærker vi penge til at få de lokale idéer ud og leve. Vi har 23 landsdækkende afdelinger med vidt forskellige behov, og vi tror på, at medarbejderne selv er de bedste til at finde på de trivsels-idéer, som kan gøre en forskel for dem lokalt. Vi kan se, at mange af idéerne styrker dialogen, sundheden, samværet og anerkendelsen ude i afdelingerne.”
Familiedag og glædestårer blandt produktionsmedarbejdere
I alle Elis’ afdelinger er der udvalgt “kollega-ambassadører”, som samler og prioriterer i de lokale trivsels-idéer. En af dem er produktionsmedarbejder Nanna fra Varde-afdelingen, der fortæller:
“I vores afdeling er det allerede sådan, at vi giver skulderklap og krammer hinanden på kryds og tværs – så vi har det i forvejen godt med hinanden på jobbet, og derfor er det naturligt for os at inddrage privatlivet i vores trivsels-idéer. Som den første idé har vi arrangeret en familiedag, hvor vores familier kan komme på besøg i afdelingen og se, hvad der sker på et industrivaskeri – det bliver i weekenden, så maskinerne vil være slukket, og derfor starter vi med at se en film om vores arbejde i produktionen, og bagefter laver vi en rundvisning blandt vores arbejdsstationer. Det vil gøre det nemmere for os at fortælle om vaskeriopgaverne hjemme, og samtidig kan vi kollegaer møde hinandens familier”, siger Nanna og fortsætter:
“Som en del af initiativet med medarbejderinvolvering kårer vi også månedens medarbejder i afdelingen. Her kommer nomineringerne også fra medarbejderne selv, og det er de sødeste ting, som de skriver om hinanden – det er jo anerkendelse på det helt menneskelige plan, når dine kollegaer har lagt mærke til, at du f.eks. går og nynner eller siger godmorgen hver dag. Og der er glædestårer, når månedens medarbejdere hører, hvorfor kollegaerne har valgt dem. Jeg er da sikker på, at mange af os vil ønske at arbejde hos Elis endnu flere år, når vi på dén måde oplever at blive set og inddraget”.
Elis udnævner også “Chevron”-produktionsmedarbejdere, der hyldes for at være rollemodeller –
Alle medarbejdere skal føle sig hørt
Ida startede oprindeligt som studentermedhjælper i Elis’ fællesafdeling i Søborg, og i dag er hun ansat i afdelingen som produktchef. Hun er én af fællesafdelingens kollega-ambassadører, og hun fortæller:
“Elis er en fantastisk arbejdsplads, og jeg er så glad for, at jeg har fået mulighed for at være med til at gøre noget godt for mine kollegaer. Jeg synes, det er helt rigtigt set, at vi alle skal involveres i vores trivsel, og det er enormt motiverende, at vi selv tager beslutningerne lokalt. I fællesafdelingen er vi 10 kollega-ambassadører, så vi kommer ud i alle hjørner og får hørt om alle behov i økonomi-afdelingen, IT-afdelingen, CSR-afdelingen osv. Vores gruppe mødes 1-2 gange om måneden, og det bringer os tættere sammen på tværs af vores funktioner – ligesom når vi kårer månedens medarbejder, hvor vi alle bliver mere bevidste om den forskel, som vi hver især gør”, siger Ida og fortsætter:
“Indtil videre har vi ført trivsels-idéer ud i livet, som har handlet om sundhed. Vi har udvidet afdelingens massageordning og købt kontorcykler, som kan trilles ind foran computeren og bruges under møder. Der bliver virkelig trampet i pedalerne, og nogle medarbejdere tager sportstøj med. Det er jo den slags idéer, der spreder glæde og giver det her ekstra i hverdagen – og det er virkelig det, som den her arbejdsplads kan!”
Læs mere om Elis’ medarbejderinvolvering og ambition om at blive “Vores bedste arbejdsplads” i
Fakta om danskernes job:
- 26 % af danskerne svarede i Kandidatanalysen 2022, at de havde søgt job indenfor det seneste år
- 28 % af kvinderne havde søgt job indenfor det seneste år, mens 25 % af mændene havde gjort det samme
- 34 % af danskere mener, at det vil være optimalt for dem og deres karriere at være i samme job i mere end 8 år
Kilde:
Kontakt:
Marketingchef Anna-Sofie Plougmand email: Anna-Sofie.Plougmand@Elis.com
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **