PRM / Ny international læseundersøgelse: Hvordan klarer danske 4. klasse-elever sig i læsning?

    Pressemeddelelse fra Aarhus Universitet: Arts

    Mere end 60 lande og regioner og næsten 400.000 elever har deltaget i den internationale læseundersøgelse PIRLS 2021 (Progress in International Reading Literacy Study). Nu er resultaterne klar, og de offentliggøres den 16. maj 2023 i alle deltagerlande på samme tid.

    DPU, Aarhus Universitet (campus Emdrup i København NV) inviterer derfor til åbent pressemøde, hvor lektor ved DPU, Aarhus Universitet, Simon Skov Fougt, der er leder af den danske del af undersøgelsen, præsenterer de danske resultater og sætter dem ind i en international og nordisk sammenhæng.

    Undersøgelsen er særlig interessant af to grunde.

    1. Det danske resultat, herunder udviklingen siden sidste PIRLS-undersøgelse i 2016, er interessant i sig selv.
    2. Undersøgelsen blev gennemført i 2021 i skyggen af Corona, og de danske og internationale resultater skal derfor ses i sammenhæng med den påvirkning, Corona-pandemien havde i undersøgelsesperioden, hvor de danske elever i to længere perioder (foråret 2020 og vinteren 2020-2021) var hjemsendt fra skole med onlineundervisning og efterfølgende gradvise genoplukninger.

    Journalister, skoleledere, lærere og andre interesserede er velkomne til at deltage i pressemødet, hvor der afslutningsvis vil være mulighed for at stille spørgsmål.

    Interesserede, etablerede medier kan modtage en klausuleret forhåndsorientering om resultaterne ved direkte henvendelse til pressekonsulent Mathilde Weirsøe, mail: mawei@au.dk; tlf. 60 38 26 07

    Der er mulighed for at aftale interview med Simon Skov Fougt inden offentliggørelsen, ved klar skriftlig klausulaftale. Der er også mulighed for interview efter pressemødet kl. 12 og frem. For aftale kontakt Simon Skov Fougt: mail: sifo@edu.au.dk; tlf. 93 52 19 80

    Resultaterne af undersøgelsen bliver offentliggjort på dpu.au.dk/pirls tirsdag d. 16. maj kl. 10. Tilmelding er ikke nødvendig. Deltagelse via Zoom er mulig.

    Tid og sted:

    Tirsdag den 16. maj 2023 kl. kl. 10-10.30
    Tuborgvej 164, Bygning D, lokale D174
    2400 København NV

    Se på kort

    Fakta om PIRLS

    • PIRLS står for Progress in International Reading Literacy Study og er en international, komparativ undersøgelse af 4. klasseelevers læsekompetencer.

    • Undersøgelsen har fundet sted hvert 5. år siden 2001. Danmark deltog for første gang i 2006 og har siden været med i alle undersøgelsesrunder.

    • 65 lande og regioner – næsten 400.000 elever – deltog i PIRLS 2021.

    • Undersøgelsen består i, at hver elev læser to forskellige tekster, en informerende og en skønlitterær, og svarer på spørgsmål til teksten.

    • Derudover udfylder hver elev et spørgeskema om læsevaner, læselyst mv., ligesom elevens forældre besvarer et spørgeskema om læsning i hjemmet mv.

    • Endelig besvarer skolelederen og klassens dansklærer hver sit spørgeskema om skolen og undervisningen i dansk.

    • I Danmark foretages undersøgelsen af Nationalt Center for Skoleforskning ved DPU, Aarhus Universitet v. lektor Simon Skov Fougt, og finansieres af Aarhus Universitet og Børne- og Undervisningsministeriet.

    • PIRLS 2021 er 100 procent digital i Danmark, hvor eleverne læser og svarer på spørgsmål på skærm.

    • 4.821 elever deltog i den digitale del i Danmark på 197 danske grundskoler.

    • Bag undersøgelsen står IEA (The International Association for the Evaluation of Educational Achievement), som er en uafhængig international sammenslutning af nationale forskningsinstitutioner og statslige institutioner

    Kontakt:

    Lektor Simon Skov Fougt email: sifo@edu.au.dk

    Pressekonsulent Mathilde Weirsøe tlf.: 60382607 email: mawei@au.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ny-international-laeseundersogelse-hvordan-klarer-danske-4-klasse-elever-sig-i-laesning?releaseId=13680166

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **