PRM / TV 2 Echo skaber relevans for de unge seere med ‘Killjoy’

    Pressemeddelelse fra TV 2 Danmark

    Et af de første indholdstilbud i Echo-universet er den anmelderroste tv-serie ‘Killjoy’, skabt af kunstnerduoen Emma Sehested Høeg og Jennifer Vedsted Christiansen. Tv-serien tager livtag med svære tematikker som orgasme-lighed, ligestilling og perfekthedskultur og forsøger at spejle en nutid, hvor forventningen om, hvad andre tænker om en, ofte lægger et slør over ens egne følelser.

    – Et problem for mange af os er nok det her med, at vi hele tiden er optagede af, hvordan andre mennesker ser på os, og hvad vores værdi er i andres øjne. Der er en enormt stor ensomhed i aldrig at melde sine egne behov ud. Man glemmer at mærke efter, hvordan man selv har det. Og det er bare svært at nyde og give sig hen og sige noget sandt, hvis jeg kun er optaget af, hvad I tænker, sagde medskaber Jennifer Vedsted Christiansen i forbindelse med en Q&A-session med Soundvenue i anledning af tv-seriens forpremiere.

    Hos TV 2 er ambitionen at skabe vedkommende fortællinger, der reflekterer det unge segments virkelighed. ‘Killjoy’ har sat gang i en debat om kvindens orgasme og bryder med tabuet om manglende orgasmer eller alternative forventninger til det gode sexliv.

    – Målet med ‘Killjoy’ har været at give vores unge publikum en fortælling, de har mulighed for at identificere sig med, når de ser på hovedkarakteren, Nanna, og hendes ønske om at blive elsket. Jeg tror, vi er lykkedes, fordi tematikkerne i serien ikke kun er relevant for unge kvinder, men giver genklang hos mennesker i alle aldre og køn, siger TV 2 executive producer Lea Løbger, der også mener, at fiktion er et stærkt redskab til at sætte svære emner på dagsordenen.

    Og noget tyder på, at temaerne vækker genklang i den unge målgruppe – hos både mænd og kvinder. Tal fra TV 2 viser, at der i gennemsnit er 43 procent mænd og 57 procent kvinder blandt seerne af ‘Killjoy’, der også lykkes med at holde godt fast i de unge. De 21-30-årige udgør en høj repræsentation af seningen gennem hele sæsonen, hvor de i gennemsnit udgør 30 procent.

    null

    Kom helt tæt på popstjernen Jada i den nye dokumentarserie ‘Jada’. (Foto: André Blinkilde/TV 2)

    Flere formater på vej

    Det er ikke kun stærk fiktion, som Echo-brugerne kan få glæde af dette forår. Allerede nu kan alle tre afsnit af dokumentarserien ‘Sidney’, om Danmarks største realitystjerne, ses på TV 2 Play. Og 22. maj er der premiere på serien ‘Jada’, der går helt tæt på sangerinden Emilie Molsted Nørgaard og hendes plads som kunstner og leder i en mandsdomineret musikbranche.

    Fra 23. maj kan seerne også se med, når to kvinder rejser til Mexico i jagten på kærligheden – langt væk fra datingapps og flygtige flirts. ‘Bachelorette’ kan ses på TV 2 Echo og TV 2 Play.

    Kontakt:

    PR-konsulent Mette Klitten email: mkli@tv2.dk

    Tekstforfatter Sørine Bang-Møller email: sobm@tv2.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/release?releaseId=13679621&publisherId=2298764&lang=da

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **