PRM / Katapult Akademiet er kuratorer på PINK PAVILION: International festival rykker ind på Katapult

    Pressemeddelelse fra Teater Katapult

    Oplev rå, dugfrisk dramatik på PINK PAVILION på Katapult, 12. maj! PINK PAVILION er Københavnske Blaagaard Teaters årlige reading-festival for international dramatik … men for første gang finder festivalen ikke kun sted i København (på Blaagaard Teater 10.-11. maj), men også på Teater Katapult i Aarhus.

    PINK PAVILION er nemlig i år kurateret af Teater Katapults dramatikudviklingsafdeling, Katapult Akademiets Jeppe Alsgaard Pachaï og Kaia Fransiska Frostmann Lundenes i samarbejde med Blaagaard Teater. Katapult Akademiets leder siger:

    – Det er en kærkommen gave for Katapult Akademiet at blive inviteret ind i tilblivelsen af en stort anlagt, international dramatikfestival. Vi har mange kerneværdier til fælles med Blaagaard Teater og har i udviklingen af festivalen haft mange gode snakke om, hvem man som platform giver stemme til. Vi og PINK PAVILION kæmper for at give dramatikeren en højere stemme.

    Årets festivaltema er MAGT/POWER i alle dens former; politisk, personligt, menneskeligt og socialt. 4 tekster af 30 minutters varighed, bliver opført som iscenesatte, rehearsed readings af 1-4 skuespillere – herunder, for første gang på en teaterscene, den fremadstormende stand-up-komiker Eva Jin, som mange vil kende fra gennembruddet i Zulu Comedy Galla 2020 og det populære tv-show ‘Stormester’. Dramatikerne kommer fra Tyskland, Frankrig, Finland og Danmark, og teksterne vil blive oversat til dansk med engelske undertekster. Festivalen på Teater Katapult starter kl. 18.00 og slutter med afterparty med DJ indtil midnat.

    Dansk, fransk, tysk og finsk dramatik

    Kuratorerne har gennem Blaagaard Teater og de internationale kulturinstitutter sendt open calls ud både nationalt og internationalt … og 200 dramatikere, heraf 38 danske, indsendte deres bud! Dansk, fransk, finsk og tysk dramatik kan opleves på festivalen.

    EPIPHANIE é¡¿æ?? er af Dora Yuemin Cheng som er en tresproget dramatiker og teaterreporter, der arbejder og bor i Berlin, Beijing og Shanghai. Hendes/deres skuespil fokuserer på udviklingen af queer og kvindelig selvbevidsthed samt revnerne mellem forskellige definitioner af virkeligheder. Hun siger om omdrejningspunktet i EPIPHANIE é¡¿æ??, som reades i uddrag:

    – Migranter fra Østasien i Europa er altid blevet identificeret som rollemodeller for migration. Da jeg studerede i Storbritannien og flyttede til Tyskland, opdagede jeg, at jeg var medlem af denne gruppe: Jeg har arbejdet hårdt, jagter altid højere uddannelse og bedre levevilkår, undgår konflikter og taler sjældent højt om mine tanker i mit sociale liv. Jeg accepterede karaktertrækkene fra min oprindelige kultur. Indtil Covid-19 brød ud. Efter det fik jeg verbale og fysiske fornærmelser i ansigtet på gaden i Tyskland. EPIPHANIE é¡¿æ?? er mine refleksioner over billedet af den gode, stille og middelmådige migrant fra Østasien.

    HVORDAN KAN EN VANDMAND LEVE UDEN HJERNE/HOW CAN A JELLYFISH LIVE WITHOUT A BRAIN er skrevet af dansk/libanesiske Lin Melkane til PINK PAVILION 2023. Lin er uddannet fra Den Danske Scenekunstskole i Aarhus (2020). I 2021 havde hun/de sin debut med stykket ‘Hey Lin’ på Kolding Egnsteater (som også spillede på Katapult) og udgav desuden sin første bog, ‘Velkommen til og undskyld’. Lins seneste værk ‘Små stykker marmor’ blev udviklet i samarbejde med Katapult Akademiet. Det nye stykke, der reades i sin helhed på PINK PAVILION, handler om karakteren Daisy, som har udviklet sig gennem alle Lins stykker og digte de sidste syv år. For første gang har Daisy sin egen monolog, hvor hun/de taler om systemet og dets magt over syge mennesker, sygdommens magt over Daisy, hjernens magt over kroppen og medicinens magt over hjernen.

    NINA AND THE LEADERS/NINA ET LES MANAGERS er skrevet af franske Catherine Benhamou og er en ironisk og skarp fabel om manipulation, der foregår i et system, hvor alle udøver magt, samtidig med at de er underlagt en andens magt. Stykket, der her reades i uddrag, blev opført på Théâtre 13 og Théâtre Ouvert i Paris i 2022. Catherine Benhamou er uddannet fra The National Conservatory of Dramatic Art (CNSAD) i USA, og i 2020 vandt hun Artcenas Grand Prize for Dramatic Literature for sin coming-of-age-roman ‘Romance’.

    BEGINNING MIDDLE END/ALKU KESKIKOHTA LOPPU er af den finske dramatiker, dramaturg og instruktør Arni Rajamäki, der bor og arbejder i Helsinki. Stykket er kritisk over for heteronormativitet og kedelige traditioner inden for teater og samfund. Reades på festivalen i uddrag. Arni har erfaring med at skrive i en række forskellige dramatiske former og genrer og har blandt andet skrevet et konceptuelt e-mail-stykke, et korstykke, en lydforestilling og en musical.

    Katapult Akademiet og Blaagard Teater: PINK PAVILION på Katapult // Tid & Sted: 12. maj. Kl. 18-00 + afterparty på Teater Katapult, Godsbanen // Kuratorer: Katapult Akademiets Jeppe Pachaï og Kaia Fransiska Frostmann Lundenes i samarbejde med Blaagaard Teater // Øvrige Samarbejdspartnere: Goethe Institut, Institut Francais, Finlands Kulturinstitut i Danmark, Københavns Kommune, Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst // Mere info: www.katapult.dk


    SE OVERSIGT
    over forestillinger og kunstneriske medvirkende her nedenfor!

    FORESTILLINGER på PINK PAVILION på Blaagaard Teater og Teater Katapult:

    EPIPHANIE é¡¿æ?? af dramatiker Dora Yuemin Cheng (GE/CH) // Instruktør: Camilla Kold // Skuespillere: Eva Jin, Anders Heinrichsen, Malaika Berenth Mosendane og Simon Kongsted // Oversætter: Karen-Maria Bille

    HVORDAN KAN EN VANDMAND LEVE UDEN HJERNE /
    HOW CAN A JELLYFISH LIVE WITHOUT A BRAIN af dramatiker Lin Melkane (DK/LB) // Instruktør: Helle Rossing // Skuespiller: Ena Spottag // Dramaturg: Rikke Frigast Jakobsen

    NINA AND THE LEADERS / NINA ET LES MANAGERS af dramatiker Catherine Benhamou (FR) // Instruktør: Helle Rossing // Skuespillere: Ena Spottag, Anders Heinrichsen, Eva Jin and Simon Kongsted // Oversætter: Lone Friboe Garde

    BEGINNING MIDDLE END / ALKU KESKIKOHTA LOPPU af dramatiker Arni Rajamäki (FI) // Instruktør: Camilla Kold // Skuespiller: Malaika Berenth Mosendane // Oversætter: Birgita Bonde Hansen

    Kontakt:

    PR- og kommunikationsansvarlig Jakob D.A. Nicolaisen tlf.: 86202699 email: jakob@katapult.dk

    Teaterchef Torben Dahl tlf.: 86202699 email: torben@katapult.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/katapult-akademiet-er-kuratorer-pa-pink-pavilion-international-festival-rykker-ind-pa-katapult?releaseId=13678977

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **