PRM / Investerer i udvikling og smil: Louis Nielsen kåret som Danmarks bedste arbejdsplads

    Pressemeddelelse fra Louis Nielsen

    Efter fire år i top-5 over Danmarks bedste arbejdspladser, er det lykkedes Louis Nielsen at indtage førstepladsen for virksomheder med flere end 500 medarbejdere.

    Danmarks bedste arbejdspladser kåres af arbejdskulturorganisationen Great Place to Work. Den 27. april tilfaldt førstepladsen Louis Nielsen med kædens 79 butikker over hele landet samt hovedkontoret i Aalborg.

    Prisen gives på baggrund af en medarbejderundersøgelse og ledelsens indsatser for at gøre virksomheden til en god arbejdsplads.

    – Det er et helt utroligt resultat, som alle i vores organisation har været med til at skabe, lige fra supportkontoret i Aalborg og ud til vores mange butikker landet over, som er delvist ejet af vores partnere. Hver og en af vores kolleger har en aktie i dette, siger administrerende direktør i Louis Nielsen Mads Nygaard og fortsætter:

    – Feedback fra vores kolleger er afgørende, når vi vil udvikle os og blive endnu bedre til mennesker. At den feedback i år har gjort os til Danmarks bedste arbejdsplads på tværs af så mange forskellige lokationer i hele Danmark – det er vi vanvittigt stolte af, siger han.

    I undersøgelsen svarer 96% af kædens medarbejdere, at Louis Nielsen alt i alt er en god arbejdsplads.

    Tilbyder faglig udvikling

    Louis Nielsen har i mange år haft et strategisk fokus på investeringer i medarbejderne. Nu oplever langt størstedelen af medarbejderne, at de bliver tilbudt faglige udviklingsmuligheder.

    – Vi vil gerne være en arbejdsplads, hvor man kan se sig selv være i mange år, og mange af vores kolleger har da også allerede været her i mange år. Derfor tilbyder vi en lang række kurser til medarbejdere i forskellige roller på tværs af organisationen, siger Mads Nygaard.

    Han tilføjer, at Louis Nielsen desuden har udviklet sin egen uddannelse for butikselever i samarbejde med erhvervsskolen IBC i Kolding.

    Øjensundhed og arbejdsglæde går hånd i hånd

    Louis Nielsen har også løbende investeret i udstyr og uddannelse i øjensundhed til optikerne i butikkerne. De oplever et større behov for øjensundhedsydelser, efterhånden som der kommer flere ældre i befolkningen. Kæden har samtidig skabt et unikt med et netværk af øjenlæger, som optikerne kan sparre med.

    – Vores kolleger vil gerne gøre en forskel for andre. Det gælder både vores kolleger på supportkontoret, der knokler for at hjælpe og udvikle vores butikker, og for vores kolleger i butikkerne, der hver dag hjælper tusindvis af danskere med deres syn og øjensundhed. De er stolte af deres arbejde. Derfor er investeringer i blandt andet bedre og mere øjensundhed for borgerne også en investering i arbejdsglæde for medarbejderne. Det går hånd i hånd, siger Mads Nygaard.

    Passer på kunderne og hinanden

    Noget af det, der fylder meget for medarbejderne i undersøgelsen, er ligeværdighed mellem ledere og medarbejdere, et stærkt fællesskab og at have det sjovt sammen i hverdagen, viser trivselsundersøgelsen, som blev gennemført i efteråret 2022.

    I en anonym kommentar udtrykker en butiksmedarbejder det sådan:

    – Vi har et unikt sammenhold i butikken – både salgsassistenter og optikere. Vi passer virkelig på hinanden.

    I andre kommentarer bemærker medarbejderne, at ledelsens tillid og menneskesyn siver nedad, så der er plads til alle, og alle bliver set – uanset stilling.

    Dyrker egne talenter

    Direktøren har selv været i Louis Nielsen i 32 år. Han er stolt over, at mange af de lokale medejere af Louis Nielsens butikker er startet som butiksmedarbejdere og har fundet karriereveje indenfor kæden:

    – Nogle har valgt at blive optikere, efter de har taget en butiksuddannelse hos os. Andre tager vores ledelsesuddannelse og får mulighed for selv at købe sig ind som medejer i en butik. Når vi holder på medarbejderne i mange år, får vi nogle meget dygtige kapaciteter rundt om i butikkerne, som bærer vores kultur videre, siger Mads Nygaard.

    Louis Nielsen har cirka 1100 medarbejdere fordelt i 79 butikker og på supportkontoret i Aalborg.

    Medarbejdernes stemme:

    • Louis Nielsen er kåret som den bedste arbejdsplads for +500 medarbejdere i Danmark 2023 af arbejdskulturorganisationen Great Place to Work.
    • Den anonyme spørgeskemaundersøgelse, som har sendt Louis Nielsen til tops blandt de bedste danske arbejdspladser, er gennemført af Great Place to Work i september 2022.
    • Her har medarbejdere i de 79 Louis Nielsen-butikker og på kædens hovedkontor svaret på en række spørgsmål inden for temaerne troværdighed, retfærdighed, respekt, stolthed og fællesskab.
    • I undersøgelsen svarer 96%, at de alt i alt synes, at Louis Nielsen er en god arbejdsplads.

    Om Great Place to Work:

    • Great Place to Work-certificeringen tildeles virksomheder, hvor kulturen på arbejdspladsen kendetegnes af en særlig høj grad af tillid og et generelt positivt arbejdsmiljø. Den er baseret på en lang række data og informationer om virksomheden, herunder anonyme spørgeundersøgelser blandt virksomhedens medarbejdere.
    • Great Place To Work er en global virksomhed inden for anerkendelse af arbejdspladser, og hvert år undersøger organisationen tusindvis af virksomheder i 60 lande verden over.

    Kontakt:

    Kommunikationskonsulent Julie Vinding Bengtson email: julie.bengtson@louisnielsen.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/investerer-i-udvikling-og-smil-louis-nielsen-karet-som-danmarks-bedste-arbejdsplads?releaseId=13678168

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **