PRM / DI: Erhvervslivet støtter nyt klimamærke

    Pressemeddelelse fra DI Fødevarer

    – Vi kan klart støtte anbefalingerne. Et officielt klimamærke på fødevarer er et godt supplement til de officielle kostråd og vil bidrage til den grønne omstilling af danskernes kost ved at hjælpe forbrugerne til at træffe oplyste valg, når de står i indkøbssituationen, siger branchedirektør Leif Nielsen, DI Fødevarer.

    DI’s branchefælleskab for fødeerhvervet, DI Fødevarer, har i det seneste år deltaget i den arbejdsgruppe, som i dag afleverede sine anbefalinger om et klimamærke til fødevareminister Jacob Jensen.

    – Det er en meget stor glæde, at en så stor kreds på tværs af hele fødevareerhvervet og med deltagelse af forbruger- og naturorganisationer er nået til enighed om, hvilke metoder og datagrundlag der skal lægge til grund for klimamærket, siger Leif Nielsen.

    En hjørnesten i en kommende klimamærkning – og i klimakommunikation i det hele taget – er ifølge Leif Nielsen gode data. Det er en hjælp for virksomhederne, at der bliver offentlige data, lavet på et validt, solidt og transparent grundlag, og som er tilgængeligt for alle. Det er med til at skabe tillid mellem forbrugerne og producenter.

    – Hvis vi skal lykkes med den grønne omstilling og lykkes med at reducere klimabelastningen af danskernes forbrug, er det afgørende, at vi samarbejder og finder løsninger i fællesskab. Det har vi gjort nu. Vi har fået en fælles forståelse af, hvordan fødevarernes klimaaftryk skal beregnes og mærkes, og vi får en officiel regnemetode og database, alle kan bruge, siger Leif Nielsen.

    Brug for større ambitioner

    DI Fødevarer havde gerne set et mere ambitiøst oplæg til fødevarer i databasen, men også en hurtigere eksekvering.

    – Forventningen er, at databasen først er klar i 2025. Desuden er en database på 500 fødevarer efter vores opfattelse ikke tilstrækkelig, hvis vi skal opnå en reel udbredelse af mærket. Der skal mere til, siger Leif Nielsen.

    – Det har været vigtigt for DI Fødevarer, at arbejdet i videst muligt omfang er i overensstemmelse med kommende fælles EU initiativer. Det er vores ambition, at et dansk klimamærke kan inspirere til den europæiske samtale om et fælles klima- og bæredygtighedsmærke i Europa, siger Leif Nielsen.

    Kontakt:

    Yderligere oplysninger fås hos pressemedarbejder Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/di-erhvervslivet-stotter-nyt-klimamaerke?releaseId=13678566

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **