Pressemeddelelse fra Miljømærkning Danmark
Halvdelen af de danske forbrugere oplever ikke, at det er muligt at vælge en miljøvenlig leveringsform, når de handler online. Og 4 ud af 10 har ikke tillid til, at de leveringsmuligheder, der markedsføres som miljøvenlige, faktisk er det. Det viser en ny undersøgelse, som HUI Research har gennemført for Svanemærket. Samtidig er mange forvirrede over forskellige grønne påstande og budskaber ved webbutikkernes check-out.
Men nu er der godt nyt til forbrugerne: Svanemærket lancerer nemlig miljøkrav til levering af varer, som købes på nettet. Målet er at guide forbrugere til at kunne træffe mere miljø- og klimavenlige leveringsvalg, når de handler på nettet.
“Onlinehandlen er vokset markant i løbet af de seneste år. Det har medført øget transport af varer og øget klimabelastning. Samtidig ved vi, at stadig flere forbrugere ønsker at kunne træffe mere miljøvenlige leveringsvalg, når de handler på nettet. Med Svanemærkets nye krav håber vi, at det fremover bliver lettere”, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.
Svanemærkets krav til e-handelstransport har både fokus på klimapåvirkning, energieffektivitet og ansættelsesvilkår.
“Det haster med at nå både nationale og globale klima- og miljømål. Her vil muligheden for at kunne vælge en svanemærket levering gøre det nemmere for forbrugerne at bidrage til den grønne omstilling af transportsektoren. De nye krav sikrer bl.a. reduceret udledning af drivhusgasser via skrappe krav til energieffektivitet, fornybare brændstoffer og andel el-køretøjer”, forklarer Martin Fabiansen.
Svanemærket, det officielle nordiske miljømærke, er en uafhængig tredjepartscertificering. Ifølge undersøgelsen fra HUI Research vil mere end 6 ud af 10 af de danske forbrugere have tillid til pakkeleverandører, der benytter miljømærker fra uafhængige organisationer.
“Vi ved, at forbrugerne er trætte af greenwashing og har brug for hjælp til at navigere i junglen af grønne påstande. Med Svanemærket på e-handelstransport får forbrugere, der handler på nettet, mulighed for at vælge en leveringsform, som gør en forskel for miljøet. Tilsvarende får transportvirksomhederne mulighed for at styrke troværdigheden i deres miljø- og klimakommunikation – endda med et miljømærke, som 95 % af de nordiske forbrugere kender. Nu bliver det spændende at se, hvem der bliver de første til at opnå en certificering, siger Charlotte Rajsager, marketing- og kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.
Nordiske transport- og logistikvirksomheder, der tilbyder transport rettet mod forbrugere ved check-out i webbutikker, kan ansøge om en certificering. Hvis de opnår en certificering, kan de tilbyde svanemærket levering til webbutikker. På den måde får forbrugerne mulighed for at vælge en svanemærket leveringsmulighed ved check-out i webbutikken.
Projektet med at udvikle krav til e-handelstransport er en del af
for bæredygtig udvikling, som skal gøre det lettere for nordiske forbrugere at træffe mere bæredygtige valg i hverdagen.Fakta om svanemærket e-handelstransport:
- Reducerer energiforbruget i e-handelstransportnetværket.
- Reducerer klimabelastningen, som skal reduceres yderligere over tid og stimulere fossilfrie hjemmeleveringer.
- Sikrer at en vis andel af den eksisterende vognpark kører på el, brint eller biogas (fornybar energi) – og at andelen øges ved nyindkøb.
- Minimum 40 % af det samlede energiforbrug i e-handelstransportnetværket skal komme fra fornybar energi. Denne andel øges til minimum 55 % fra 1/1-25. De fornybare brændstoffer må ikke indeholde palmeolie eller biprodukter herfra.
- Vilkårene i ansættelseskontrakter er på niveau med nationale overenskomster indenfor området.
- Forbud mod at love dag-til-dag-leveringer ved check-out i webbutikken.
- Bidrager til mere komprimeret emballage via krav til volumenbaseret prissætning mellem e-forhandler og transportør.
Om Svanemærket
Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke, som gør det enkelt for forbrugere, virksomheder og det offentlige at bidrage til den grønne omstilling. Svanemærket er holistisk og ser på alle relevante miljøparametre i hele produktets livscyklus. På den måde fremmer Svanemærket cirkulær økonomi, effektiv brug af ressourcer og biodiversitet – og reducerer klimabelastningen og brugen af skadelige kemikalier. Svanemærket er en af verdens skrappeste miljøcertificeringer – og det mest kendte miljømærke i Norden.
Kilder
HUI Research har gennemført et studie med 2.000 nordiske forbrugere samt referencegrupper med både forbrugere og e-handelsvirksomheder for Nordisk Miljømærkning (2022).
Kontakt:
Pressekontakt, Lisa Olufson Klæsøe, tlf. 39 96 61 06
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **