Pressemeddelelse fra Alkoholreklamenævnet
Baren Baggården 36 i Vejle opfordrer i sin markedsføring til et umådeholdent indtag af alkohol. Det sker ved at sælge medlemskort til “Tørstig Torsdag”, som giver én person adgang til en flaske spiritus hver torsdag.
På Discoteque Tordenskiold i Kolding kan gæsterne “drikke sig til borgmester”, hvis de drikker ti alkoholholdige enheder. I sin markedsføring retter diskoteket sig til unge under 18 år.
Og diskoteket Den Dansende Viking i Stenløse udlejer festlokaler med udskænkning af alkohol uden tydeligt at angive en aldersgrænse. Desuden markedsfører diskoteket alkohol til unge under 18 år ved på Facebook at skrive: “Og husk når det er privat fest må du også ha folk under 18 med, der kan blive der om natten og feste med til den lyse morgen”.
Såvel opfordringer til druk som markedsføring af alkohol til børn og unge er i strid med Alkoholreklamenævnets retningslinjer for markedsføring af alkohol. Derfor udtaler nævnet kritik af de tre virksomheder.
“Det er meget kritisabelt, at der markedsføres alkohol målrettet børn og unge. Samtidig er det uforsvarligt at fremstille det som en positiv bedrift at drikke drikke meget alkohol”, siger formanden for Alkoholreklamenævnet, Marlene Winther Plas.
Alkoholreklamenævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med, at de tre erhvervsdrivendes markedsføring af alkohol ikke er i strid med retningslinjerne.
Kontakt:
Lea Kholgi Frederiksen email: Kontakt@alkoholreklamenaevnet.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **