Pressemeddelelse fra OK
OK a.m.b.a. kunne tirsdag præsentere resultatet for 2022, som er koncernens bedste nogensinde. Resultatet er opnået i en markedssituation, der for samtlige markeder er præget af stærk konkurrence.
Kundevenlige koncepter og konjunkturer
Der er flere faktorer, der gør, at resultatet for 2022 er på 1,1 mia. kroner, lyder det fra Michael Løve, CEO i OK og bestyrelsesformand i Kamstrup.
“Først og fremmest viser resultatet, at vores koncepter virker. OK har en vigtig rolle for mobiliteten i Danmark og for danskernes hverdag. Samtidig er vi blevet en stærk aktør på markedet for energi til boligen, og mange kunder har valgt OK til. Det er jo særligt positivt i et år, hvor danskerne har været meget prisbevidste og virkelig har skullet spare på energien for at få tingene til løbe rundt. Det bekræfter mig i, at OK er konkurrencedygtig, og at den kundeservice, vi yder, gør en forskel. Og der skal generelt lyde en stor tak til alle medarbejderne for indsatsen,” siger Michael Løve.
“Dernæst har vi haft nogle konjunkturgevinster i 2022 og tjent på vores olielagre på grund af globale udsving. Så det skal selvfølgelig med i ligningen, at cirka 157 millioner kroner af resultatet skyldes de her udefrakommende faktorer, som kan svinge meget fra år til år,” tilføjer Michael Løve.
Grøn omstilling til gavn for alle
I OK har man netop afsluttet et stort strategiarbejde, og frem mod 2030 er målet at investere store summer i at transformere OK fra at være et udpræget brændstofselskab til et energiselskab med et ledende ladenetværk.
“Det er godt, at de konventionelle produkter lige nu er en sund forretning, for vi lægger mange ressourcer i at opbygge en nøglerolle på markedet for opladning af elbiler. Det kommer uden tvivl til at koste mange penge, men det er vi indstillet på. Som kundeejet virksomhed og leverandør af fossile produkter, føler vi faktisk, at det er vores pligt. Ikke bare at stille nye alternativer til rådighed, men at få alle danskere med på vognen. Det betyder, at vi vil tilbyde grønne løsninger, der er attraktive. Vi vil gøre grønne løsninger tilgængelige. Vi vil gøre det så let som overhovedet muligt at være grøn,” siger Michael Løve.
Varmepumper og energi- og vandmåling
På området for opvarmning af boligen har OK igen i år solgt flere varmepumper end året før, og krigen i Ukraine og den deraf forårsagede voldsomme prisudvikling på gas, har skubbet yderligere til den store interesse for varmepumper.
“Salget af varmepumper viser en vækst på 40procent til privatmarkedet, og der er fortsat mange perspektiver i dette marked, fordi flere og flere uundgåeligt skal væk fra gas- og oliefyr de kommende år,” siger Michael Løve.
OK’s topchef er heller ikke i tvivl om perspektiverne på markederne for intelligent energiovervågning, hvor OK-koncernen tæller selskaberne Kamstrup og EnergiData. På trods af den globale komponentmangel havde koncernens største datterselskab Kamstrup historisk mange ordrer og vækst især i USA i 2022. På samme måde har EnergiData, som leverer energiovervågning- og optimering til virksomheder, også oplevet meget stor vækst i både ind- og udland.
“Det er et udtryk for det det kæmpe potentiale, der er i udbredelsen af intelligente målere og løsninger til reduktion af vores samlede forbrug og klimaaftryk på verdensplan,” siger Michael Løve.
Omsætningen i OK-koncernen for 2022 er på 19,5 mia. kroner mod sidste års 12,3 milliarder kroner, og resultatet på 1,095 mia. kroner medfører en skattebetaling på 251 millioner kroner og en udlodning på 250 millioner kroner til OK’s medejere.
Kontakt:
Kommunikationschef Rasmus Boserup tlf.: 2213 8601 email: rabo@ok.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **