Pressemeddelelse fra Telia Danmark
Investering i fremtiden er den største faktor i
for 2022.Den massive, igangværende 5G udrulning, betyder opgradering af de mere end 4.300 mobilsites, der udgør det mobilnetværk, som Telia tilbyder kunder i hele landet.
Det er den største faktor for, at den samlede udledning af CO2 er steget med 24% til 101.000 tons. Det er også grunden til, at Telias samlede mængde affald er steget med 41% til 877 tons.
For det udleder CO2 og skaber affald, når man fysisk udskifter og opgraderer netværksdele så mange steder i landet – alt sammen for at sikre den stabilitet og effektivitet, som den nye 5G teknologi giver mulighed for.
Gevinsten er til gengæld også stor.
5G-netværket vil i runde tal kunne transportere de stadigt stigende datamængder fem gange mere energieffektivt end 4G-teknologien. Og når danskernes dataforbrug stiger med mere end 25% om året bliver effektiviteten en stadigt vigtigere faktor.
Den strøm, som netværket kører på, vil også blive grønnere. I
og Telenor, der driver det fælles mobilnetværk TT Netværket, en elkøbsaftale (Power Purchase Agreement) med virksomheden Better Energy.Aftalen sikrer 125 GWh grøn strøm om året inden udgangen af 2024, hvor den solcellepark, som aftalen indeholder, forventes færdigbygget og i drift, hvilket dækker ca. 75 % af strømforbruget til mobilnetværket
Begge dele er hjørnesten i Telias klimaambitioner.
“Kombinationen af et stærkt, stabilt og effektivt 5G netværk samt elkøbsaftalen, der sikrer, at driften af netværket så vidt muligt sker med vedvarende energi, er helt central. Det giver vores kunder adgang til fremtidssikret mobilteknologi, og det sikrer, at vores klimaaftryk er så begrænset som muligt. Også selvom prisen i første omgang er, at vores udledninger stiger,” siger Charlotte Krog, Telias danske direktør for HR, Kommunikation & Bæredygtighed.
Fokus på cirkulær udvikling og drift
I løbet af 2022 har Telia også fokuseret på at gøre både forretningen og driften mere cirkulær.
I forbindelse med
i Ørestaden på Amager er 430 borde, 480 stole og 160 skabe blevet genbrugt. Det har sparet ca. 30 tons affald svarende til 150 tons CO2e.Flytningen til det nye hovedkvarter er i sig selv også med til at trække driften af Telia i en grønnere retning, da bygningen er mere energieffektiv. Der er solceller på taget af bygningen og antallet af kvadratmeter er reduceret, fordi en ny aktivitetsbaseret måde at arbejde på gør, at pladsen kan udnyttes bedre end tidligere.
Den cirkulære tankegang viser sig også på produktsiden, hvor Telia i maj 2022
, hvor kunder kan købe brugte telefoner, der er blevet refurbished – altså gennemtjekket, serviceret og klargjort inden de bliver solgt igen med 12 måneders garanti og 24 måneders reklamationsret.“Vi forsøger at tænke cirkulært i vores forretning. Både for os selv, når vi flytter hovedkvarter, og for vores kunder. Til sidstnævnte er kombinationen af Telia Recycle, hvor kunder kan aflevere deres brugte mobiler, samt Næsten Ny, hvor vi sælger brugte telefoner, et godt og grønnere bud på, hvor vi på sigt gerne vil flytte os hen. Når en telefon er i brug i yderligere halvandet år, frem for at havne hjemme i skuffen, så falder CO2-udledningen i telefonens levetid med omkring 28 procent,” forklarer Charlotte Krog.
indeholder igen i år en fuldstændig udregning (baseline) baseret på GHG-drivhusgasprotokollen for den samlede mængde CO2 og generering af affald. Det betyder at data for hele værdikæden – fra produktion hos leverandørerne til brugen af produkter og services hos kunderne – er regnet med.
- Dataene viser, at den suverænt største enkeltstående faktor for både CO2 udledning og affald er udrulningen af 5G-netværket.
- Mængden af streaming gennem Telia er stigende. Telia tilbyder flere og flere streamingtjenester til kunderne, og udledningen herfra hæver udledningen af CO2.
- Siden 2019 har Telia tilbagekøbt mere end 30.000 brugte telefoner via Telia Recycle. I gennemsnit kan 90% af disse repareres og gensælges. De resterende bortskaffes på forsvarlig vis.
- Telia gensælger så vidt muligt det netværksudstyr, der bliver til overs ved opgraderingen til 5G. Det har sparet 1,45 tons affald i løbet af 2022 – svarende til omkring 90 tons CO2e.
Nøgletal – CO2
Total CO2-udledning | |
2019 | 76.831 t |
2020 | 72.853 t |
2021 | 76.144 t |
2022 | 101.000 t |
Nøgletal – affald
Total affaldsmængde | |
2019 | 700 t |
2020 | 500 t |
2021 | 620 t |
2022 | 877 t |
Fakta
Telias baseline og klimaaftryk er udregnet ud fra den anerkendte GHG-drivhusgasprotokol, der synliggør CO2-aftrykket ud fra tre fokusområder (scopes).
- Scope 1: Direkte CO2-emission; fx brændstof til bilflåden og nødstrømsanlæg til datacentre mv.
- Scope 2. Indirekte CO2-emission; fx samlet el-forbrug, varme og køling af datacentre – emission ude, forbrug hjemme mv.
- Scope 3. Alle andre indirekte CO2-emissioner; fx rejser, solgte mobiltelefoner (produktion og levetidsforbrug, fragt, medarbejder-pendling mv.
Kontakt:
Kommunikationschef Mads Houe tlf.: 28 27 01 71 email: mads.houe@teliacompany.com
Communications Specialist Jeppe Funder tlf.: 28 27 02 30 email: jeppe.funder@teliacompany.com
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **