Pressemeddelelse fra Koda
2022 blev året, hvor musikbranchen efter et par hårde coronaplagede år nærmede sig normale tilstande. Festivalerne vendte stærkt tilbage, spillestederne kunne igen åbne dørene helt op, og samtidig steg forbruget af musik på andre områder. På den baggrund endte Koda med en vækst på otte procent i 2022 set i forhold til “coronaåret” 2021. Omsætningen endte samlet på 1,1 milliard kroner, og komponister, sangskrivere og musikforlag fik udbetalt mere end en milliard kroner. Det fremgår af
, som udkommer i dag.“Jeg er stolt af Koda og medlemmernes indsats i 2022, for vi har alle været ramt af et par hårde coronaplagede år. Resultatet var bedre end forventet ved årets begyndelse. Det vidner, om den kraft musikken besidder, for det er ikke standard, at en industri, som økonomisk blev banket mindst et årti tilbage under coronapandemien, så hurtigt finder tilbage til normalen. Mest af alt er jeg glad for, at vi på musikskabernes vegne kan levere sådan et resultat, både når det kommer til indtjening og udbetaling, for de har om nogen fortjent at blive honoreret for deres dedikation og hårde arbejde,” udtaler Kodas direktør, Gorm Arildsen.
Udvikling i markedet for musikstreaming bekymrer
Udover koncert- og markedsområdet, som har oplevet en mere naturlig vækst grundet restriktionernes ophør, har Koda set en fremgang på flere andre områder. Indtægterne fra musikstreaming i udlandet var de højeste nogensinde. Det skyldes primært, at Koda nu via det nordiske licenseringssamarbejde, Polaris Hub, indgår aftaler direkte med de multinationale musiktjenester fremfor via de udenlandske forvaltningsorganisationer som hidtil. På den måde øges både hastigheden og korrektheden af tjenesternes betalingerne.
På området for streaming af serier, film og tv forsatte danskerne med at tegne flere abonnementer, hvilket medvirkede til, at Kodas indtægter gik frem med 12 procent sammenlignet med året før. På området for sociale medier indgik Koda sidste år en længe ventet aftale med TikTok. Desværre er der ikke nogen reel fremgang i indtægterne fra de rene musiktjenester.
“En stor del af danskernes musikforbrug finder sted på musikstreamingtjenesterne, men væksten i antallet af kunder er gået i stå. Det gør det blot endnu mere tydeligt, at musikstreamingmarkedet lider af en række grundlæggende strukturelle fejl, der blev skabt, dengang markedet skulle etableres. Det har betydning for den manglende prisudvikling, den ulige konkurrence og for hvem, der rent økonomisk nyder godt af tjenesternes succes. Disse markedsfejl retter ikke bare sig selv, og derfor er det et helt centralt fokusområde for os at arbejde for en forandring og en mere bæredygtig forretning til gavn for vores medlemmer på markedet for musikstreaming,” udtaler Kodas direktør, Gorm Arildsen.
Årets økonomiske resultat i hovedtal
- Samlede omsætning: 1.118 millioner kroner
(1.033 millioner kroner i 2021) - Beløb til fordeling: 967 millioner kroner
(917 millioner kroner i 2021) - Udbetalingsbeløb i 2022: 1.086 millioner kroner
(837 millioner kroner i 2021) - Omsætning koncerter: 97 millioner kroner
(43 millioner kroner i 2021) - Omsætning baggrundsmusik: 112 millioner kroner
(81 millioner kroner i 2021) - Omsætning streaming af tv, film og serier: 138 millioner kroner
(123 millioner kroner i 2021) - Omsætning streaming og download af musik: 99,5 millioner kroner
(87 millioner kroner i 2021) - Omsætning tv: 307 millioner kroner
(340 millioner kroner i 2021) - Omsætning udland: 92 millioner kroner
(86 millioner kroner i 2021)
Læs mere om årets aktiviteter i
Kontakt:
Pressechef Mads Scheuer tlf.: 31224806 email: msc@koda.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **