Pressemeddelelse fra Odense Sport & Event
Trods et historisk travlt efterår melder Odense Sport & Event i dag, at virksomheden som helhed har realiseret et underskud på små fem millioner kroner.
Ambitionerne var ellers sorte tal på bundlinjen, men særligt årets to første måneder, samt voldsomt stigende energiomkostninger, har medvirket til resultatet, der i årsrapporten betegnes som mindre tilfredsstillende.
For administrerende direktør, Enrico Augustinus, kan regnskabet dog ikke stå alene:
– Vi kan aldrig være tilfredse med et underskud, og det er vi heller ikke i år. Når det er sagt, så ser jeg også på konteksten for regnskabet, og her peger pilen opad for året som helhed, selvom tallet på bundlinjen siger noget andet, fortæller han.
– I februar lignede året en decideret katastrofe, men det er lykkedes os at samle en stor mængde forretning op siden da, samtidig med at vi har foretaget en række investeringer, der kommer os til gode i 2023 og fremadrettet.
Store brancheforskelle
Odense Sport & Event er opdelt i fem forretningsben, der i det forgangne år har mærket effekterne af COVID-19 og krigen i Ukraine forskelligt.
Af koncernens tre hoteller har Hotel Odeon og Hotel Odense præsteret deres bedste resultat nogensinde, takket være en vækst i både forretningsrejsende og sommerens turister. Badehotellet Stella Maris, der sluttede sig til Odense Sport & Event i august 2021, tegner sig for et mindre overskud, hvilket ledelsen betragter som tilfredsstillende.
Odense Sport & Events catering- og eventben, Smag&Smil, har haft et voldsomt højt aktivitetsniveau, med flere end 200.000 måltider ud af huset til blandt andet DGI Landsstævne, Tour de France i Nyborg og en række store fester på og uden for Fyn. De mange kuverter er dog blevet ledsaget af markante prisstigninger på råvarer, hvilket har påvirket regnskabet, der slutter under forventningerne.
Koncertarrangøren Live Culture har lidt under et generelt voldsomt udfordrende år for musikbranchen. Mange overførte billetter fra aflyste koncerter i 2021 betød et svigtende salg, samtidig med at der under corona er opstået et stort antal nye aktører på markedet for livemusik.
På Odense Congress Center ramte fraværet af aktivitet i årets to første måneder hårdt, og medførte blandt andet flytningen af en større messe til 2023. Dette blev dog til en vis grad opvejet af rekordstore publikummer til flere af sommerens og efterårets aktiviteter, blandt andet afviklingen af Denmark Open i oktober, samt stor tilslutning til nye satsninger, herunder den internationale robotmesse, R-22.
Fremgang og tilbageslag for Odense Boldklub
For øens fodboldflagskib har året været præget af marginaler. I foråret kvalificerede OB sig således til pokalfinalen mod FC Midtjylland, der endte med et snævert nederlag på straffespark. Dermed glippede ambitionen om europæisk fodbold på fynsk jord, der er én af klubbens faste sportslige målsætninger.
Pokalfinalen markerede dog samtidig starten på en støt stigende interesse og opbakning fra fans og tilskuere. I efterårets sidste fem hjemmekampe rundede tilskuertallet på Nature Energy Park/Odense Stadion 12.000 i gennemsnit, kulminerende med kampen mod Brøndby, hvor 14.600 fans og VIP’er indløste billet. Også på udebane bakkede de Stribede tilhængere op: i Horsens fandt flere end 1.500 fynske fans vej til lægterne.
Udviklingen på fansiden afspejles ligeledes i antallet af solgte sæsonkort, der allerede i oktober rundede 4.300 – det højeste nogensinde. Samme opbakning gik igen blandt klubbens sponsorer og samarbejdspartnere, hvoraf en meget stor andel gentegnede deres sponsorat, i tilgift til de 27 nye sponsorer, der i årets løb blev føjet til netværket.
Trods den store opbakning fra baglandet lykkedes det ikke klubben at indfri ambitionerne om en plads i superligaens slutspil. OB måtte således efter 22. spillerunde tage til takke med en 9. plads i landets bedste række, der i foråret blev vekslet til en samlet 8. plads.
Ungdommen i OB fortsætter de positive takter, og akademiet har igen i 2022 modtaget stor anerkendelse fra DBU for deres arbejde. DBU tildelte således OB 4,5 stjerner ud af 5, en rating der rækker til en samlet 5. plads i superligaen. Samtidig satte 2022 rekord for antallet af akademispillere, der blev udtaget til landsholdet.
Turbo på den grønne udvikling
Ét af det forgangne års helt store fokusområder i Odense Sport & Event har været den grønne omstilling, særligt på områderne energi og madspild.
Blandt koncernens forretningsben er der gjort en målrettet indsats for at minimere miljø- og klimabelastningen hos gæster og ansatte, så både Hotel Odense, Hotel Odeon, Stella Maris og Odense Congress Center i dag er certificeret med turismeindustriens bæredygtighedscertifikat, Green Key – sidstnævnte som det eneste konferencecenter på Fyn.
– Med flere end 700.000 servicerede gæster på årsbasis hviler der et kæmpe ansvar på os for at drive forretning med bæredygtigheden i fokus. Det skal være muligt at gå til fodboldkamp, koncert, møde, messe eller fest med god samvittighed, og vi kan se, at der bliver taget rigtig godt imod de tiltag, vi ruller ud, og de muligheder, vi giver vores gæster for at træffe bæredygtige valg – hvad enten det er i mødelokalet eller på festivalpladsen, fortæller Enrico Augustinus og fortsætter:
– Den grønne tråd handler både om at se på vores eksisterende forretningsgange, for eksempel ved at skifte til bæredygtige leverandører eller afskaffe engangsemballage, og om at tænke bæredygtigheden ind i alle nye projekter. Når vi næste år føjer 195 nye værelser til Hotel Odense er miljø og klima med i alle aspekter af byggeprocessen, helt fra starten, blandt andet med fuld solcelleinstallation på taget.
Et stærkt afsæt med det rigtige hold
Selvom det netop fremlagte årsregnskab ikke møder ambitionerne, ser Enrico Augustinus positivt på fremtiden. Odense Sport & Event beskæftiger i dag 270 medarbejdere, det højeste antal nogensinde, og genererede i 2022 en omsætning på mere end 300 millioner – en markant stigning siden 2019.
– Det er altid sjovest at præsentere sorte tal, og jeg skal da være ærlig og sige, at jeg, i et svagt øjeblik, godt kan få tanken om, hvordan vores regnskab havde set ud, hvis vi havde kunnet køre for fuld damp hele året. Det vigtigste for mig er dog, at vi er kommet klart styrket ud af corona, at vi i løbet af året har vist, at vi er dygtige til at levere de produkter, vores gæster efterspørger, og at der er sat strøm til et stort antal nye projekter og initiativer, forklarer Enrico Augustinus.
– Odense Sport & Event har, som alle andre virksomheder, været ramt af en række uforudsete udfordringer sidste år, der har gjort det sværere for os at drive forretning. Det er vilkårene, og vi kan sagtens blive endnu bedre. Set som helhed er jeg dog ualmindeligt godt tilfreds med, hvordan vores ansatte har præsteret under svære vilkår, og jeg glæder mig meget til at fortsætte de gode takter i år, slutter han.
Odense Sport & Event forventer i 2023 en omsætning på ca. 350 millioner kroner, samt sorte tal på bundlinjen.
Nøgletal Odense Sport & Event |
|
|
|
| 2022 | 2021 | 2020 |
Omsætning | 308,8 mio | 191,5 mio | 123,9 mio |
Resultat af primær drift (EBIT) | 3,4 mio | 9,9 mio | -24,1 mio |
Resultat før skat | -5 mio | 539.000 | -34,1 mio |
Antal medarbejdere | 270 | 197 | 179 |
Kontakt:
Adm. direktør Enrico Augustinus tlf.: +45 20 49 56 19 email: ena@ose.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **