PRM / Vi er vilde med de grumsede cigaretpakker

    Pressemeddelelse fra Kræftens Bekæmpelse

    Kan du huske, dengang cigaretpakker i rød, blå og guld lyste op på hylderne? Faktisk er det kun et år siden, at regler om standardiserede tobakspakker satte en stopper for farveorgiet bag disken, og alle cigaretmærker fik samme grønbrune indpakning.

    Loven er mere populær end nogensinde: 60 pct. af befolkningen bakker op, og kun 11 pct. er imod. Det viser tal fra undersøgelsen ‘Danskernes holdning til tobak 2022’ fra TrygFonden, Kræftens Bekæmpelse og Hjerteforeningen.

    – Det er tal, jeg er glad for. Man skal ikke reklamere for et produkt, der slår hver anden bruger ihjel. Heller ikke ved at pakke det ind i lækkert design. Det er de fleste forbrugere heldigvis enige i, og opbakningen stiger, siger Mads Lind, chefkonsulent i Hjerteforeningen.

    Især blandt dem, der selv ryger lejlighedsvist, er der voksende tilslutning til de standardiserede tobakspakker. Fra 2020 til 2022 steg den fra 44,7 pct. til 53,6 pct. Også blandt dem, der ryger, men gerne vil stoppe, er opbakningen stigende.

    Pakker fungerer som reklame
    I årtier har designet på tobakspakker og cigaretter været en vigtig del af tobaksindustriens markedsføringsstrategi.

    – Tobaksindustrien har brugt pakkernes design til at tiltrække kundernes opmærksomhed. Pakkernes udseende blev brugt til at forbinde cigaretmærket med en identitet, som man fik del i, når man købte netop det mærke. Med standardiserede pakker forsvandt den mulighed, forklarer Niels Them Kjær, projektchef i Kræftens Bekæmpelse.

    En rapport fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden viste, at pakkernes design påvirkede unges opfattelse af cigaretternes kvalitet, smag, skadelighed og styrke.

    Han understreger dog, at standardiserede tobakspakker ikke kan stå alene:

    – Prisen på tobak skal op til mindst 100 kr. for en pakke cigaretter. Og højere priser bør suppleres af rådgivning til rygestop og flere røgfri miljøer.

    Standardiserede tobakspakker er sidste initiativ i Handleplan mod børn og unges rygning, der blev vedtaget i Folketinget i 2020. Australien, Norge, Irland, Storbritannien, Frankrig, Belgien, Holland og flere andre lande har også indført standardiserede tobakspakker.

    Disse tobaksprodukter har neutrale pakker
    Loven om standardiserede tobakspakker gælder cigaretter, rulletobak, tyggetobak, opvarmet tobak, vandpibetobak og e-cigaretter. Standardiseringen gælder ikke cigarer, cigarillos, pibetobak og nyere produkter som nikotinposer og Puffbars.

    Resultater fra undersøgelsen


    2020 %

    2022 %

    Alle

    Godt/meget godt

    55,2

    60,1

    Dårligt/meget dårligt

    10,5

    10,6

    Hverken eller/ved ikke

    34,3

    29,3

    Ryger lejlighedsvist

    Godt/meget godt

    44,7

    53,6

    Dårligt/meget dårligt

    22,5

    12,7

    Hverken eller/ved ikke

    32,7

    33,7

    Ryger og vil gerne stoppe

    Godt/meget godt

    39,7

    44,9

    Dårligt/meget dårligt

    17,8

    20,3

    Hverken eller/ved ikke

    42,5

    34,8

    Om undersøgelsen

    Undersøgelsen er foretaget via internetpanel af Kantar Public for TrygFonden, Kræftens Bekæmpelse og Hjerteforeningen. Den er repræsentativ på køn, alder, uddannelse og region, og 5.002 danskere, 15 år eller ældre, indgår i undersøgelsen. Data blev indsamlet 18. oktober til 25. november 2022.


    Kontakt:

    Niels Them Kjær, projektchef i Kræftens Bekæmpelse, 30 38 15 31

    Mads Lind, chefkonsulent i Hjerteforeningen, 51 60 34 14.

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/vi-er-vilde-med-de-grumsede-cigaretpakker?releaseId=13675239

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **