Pressemeddelelse fra Aarhus Universitet: Arts
Elmo, Big Bird, Kermit, Cookie Monster, Bert og Ernie.
Sådan lyder blot et udsnit af de elskede ‘muppets’, der siden begyndelsen i 1969 har gjort amerikanske Sesame Street til et af verdens mest kendte børneprogrammer.
Men hvordan blev udsendelserne om de ikoniske dukker fra Sesame Street til et globalt fænomen, som i dag er udbredt til mere end 150 lande og stadig vises i hjemlandet USA? Og hvordan endte Kermit som inspiration til danske Kaj, Andreas gode ven i Kaj og Andrea?
Disse og mange flere spørgsmål undersøger lektor i samtidskulturhistorie på Aarhus Universitet, Helle Strandgaard Jensen, med bogen ‘Sesame Street: A Transnational History’.
Baseret på et omfattende kildemateriale har formålet været at afdække, hvorfor noget børnekultur – som eksempelvis Sesame Street – bliver til et verdensomspændende fænomen.
Helle Strandgaard Jensen forklarer:
“Organisationen bag Sesame Street, som blev sendt første gang i USA i 1969, er i dag til stede i mere end 150 lande. Normalt bliver denne succeshistorie fortalt som resultatet af amerikansk godhjertethed, hvor man blot hjalp alle dem, der gerne ville have fat i programmet. Jeg ville gerne undersøge, om det var rigtigt,” fortæller hun og uddyber:
“Ved både at følge opbygning af forretningsmodellen bag programmet og de kulturelle barndoms- og læringsforståelser, det trækker på, har jeg kunnet fortælle en helt ny og modsat historie. Jeg har vist, hvordan det kommercielle tv-landskab i USA drev Sesame Street til at blive solgt på verdensmarkedet med lille forståelse for lokale kulturer. Det selv om programmet i USA faktisk er kendt for at være et alternativ til det børne-tv, som blev sendt på de kommercielle kanaler. På den måde har jeg kunnet fortælle en helt ny historie ikke kun om Sesame Street, men også om globaliseringen af børne-tv, der også kan vise, hvad der er helt særligt i den danske tradition,” siger Helle Strandgaard Jensen.
Sesame Street vs. Legestue
Gennem otte år har hun indsamlet det historiske materiale, som ‘Sesame Street: A Transnational History’ bygger på, fra i alt elleve arkiver i syv forskellige lande. Desuden har hun i sin forskning sammenlignet børne-tv-kulturer på tværs af landegrænser og set på forskelle og ligheder ikke kun mellem USA og Europa, men også internt i Vesteuropa – heriblandt Sesame Street versus den danske Legestue.
Bogen gennemgår samtidig Sesame Streets oprindelse i USA og rummer tre store casestudier for modtagelsen eller afvisningen af programmet: England, Skandinavien og Vesttyskland.
“Herudover ser jeg også på, hvordan idéer og tanker og programmet og andre samtidige programmer cirkulerede i forskellige europæiske og nordiske fora på samme tid, såsom på tv-festivaler, messer og i European Broadcasting Union og Nordvision. Jeg har fokuseret på konkrete personer og lokal programudvikling, så vi følger deres kamp for at få Sesame Street udbredt, eller på at stoppe programmet fra at blive købt i forskellige lande. Det har jeg gjort for at give læseren en fornemmelse af, hvad der var på spil for de historiske aktører,” fortæller Helle Strandgaard Jensen.
‘Sesame Street: A Transnational History’ bliver udgivet via Oxford University Press den 21. april 2023.
Yderligere information:
Helle Strandgaard Jensen, lektor
Afdeling for Historie og Klassiske Studier
Faculty of Arts, Aarhus Universitet
Telefon: +45 2720 1234
E-mail:
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **