Pressemeddelelse fra ITD – Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
Skatteminister Jeppe Bruus (S) offentliggjorde i dag
om en kilometerbaseret kørselsafgift for lastbiler.Med i aftalen er Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet.
Med aftalen vil regeringen fra 2025 vil indføre kørselsafgiften for lastbiler, som vil indbringe staten mere end 1 mia. kroner i provenu om året.
Regeringen kalder det en grøn afgift, men ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, mener det blot er en ekstra skat, da vognmændene ikke har andre muligheder end at betale afgiften.
-Det ikke nogen overraskelse, at regeringen har samlet et rødt flertal for at pålægge erhvervslivet flere omkostninger. Men det har stadig ikke noget med grøn omstilling at gøre, for vognmændene har ikke andet valg, end at fortsætte i diesellastbilerne og lægge regningen for afgiften over på virksomhederne og den almindelige dansker, siger John A. Skovrup.
Aftalen lægger også meget tæt på det lovforslag, som den socialdemokratiske regering lagde frem før valget.
Men der er blandt andet justeret på taksterne, som er forhøjet i miljøzoner i de store byer.
-Det giver selvfølgelig en lille besparelse for de vognmænd, som ikke skal ind i byerne. Men det bliver så endnu dyrere for dem som fx skal køre containere til havne i byerne, for slet ikke at tale om transport til de store anlægsprojekter i byerne, som er afhængig af lastbiltransport, siger John A. Skovrup, som også undrer sig over administrationsafgifterne til afgiften kommer op på 280 mio. kr. hvert år.
Varebiler mangler
Og så er det ifølge bestyrelsesformanden et stort problem, at varebiler mellem 3,5 til 12 tons først omfattes af afgiften i 2027, og at varebiler under 3,5 t. slet ikke omfattes af afgiften.
-Det skævvrider jo konkurrencen, når én gruppe af transportører skal betale for at køre, og en anden gruppe ikke skal. Det vil det skubbe transport over på uregulerede varebiler, som ikke er omfattet af samme høje krav, som lastbiler, siger John A. Skovrup og fortsætter.
-Og hvis regeringens formål med afgiften virkelig var at få flere el-køretøjer, så skulle den jo starte med varebilerne, og så omfatte lastbilerne når de er klar til at køre på el, siger John A. Skovrup bl.a. med henvisning til andre lande, som har en lignende afgift, som har bevirket, at transport er rykket over på varebiler.
Kontakt:
Presseansvarlig Jan Thane email: jat@itd.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **