Pressemeddelelse fra Blue Pearl Books
De første syv år af børns liv skal børn helst tumle så meget som muligt med alle sanser åbne. De skal lære at se, høre, tale, gå, løbe, klatre, sanse og elske og meget mere, inden de bliver syv år, hvor det særlige udviklingsvindue lukker sig.
Den læring kræver at hjerne og krop bliver udfordret i den virkelige verden fra morgen til aften med indtryk og interaktion; knus, kram, samtale, gemmeleg, brætspil, boldspil, sang, dans, musik, natur mm.
Det er et af hovedbudskaberne i børnelæge Michaela Glöcklers bog med originaltitlen “Gesund aufwachsen in der digitalen Medienwelt”, som foreløbig er oversat til 17 sprog og solgt i 20 lande verden over.
Forældre efterspørger råd
Nu er bogen også blevet oversat til dansk af det lille forlag Blue Pearl Books, stiftet af institutionsleder Rikke Rosengren fra Børneøen Bonsai, så danske forældre nu også kan læse “Trivsel hos Børn og Unge i en Digital Tid – Mediehåndbog til Forældre og Fagpersoner”.
Og det har de brug for, vurderer institutionsleder Rikke Rosengren, der i dagligdagen leder den integrerede institution Børneøen Bonsai i København og Gentofte:
“Vi har endelig fået debatten i Danmark om, hvad et omfattende skærmforbrug gør ved vores børn, og vi har længe oplevet, at forældre har efterspurgt gode råd. Ikke mindst efter corona, hvor vores afhængighed af skærme blev større end nogensinde,” fortæller Rikke Rosengren.
Tech skader børns udvikling
Den tyske bestseller er da heller ikke opmuntrende læsning: Både store og små børn er i fare foran skærmene, og først fra det tolvte leveår kan børn og unge i højere grad omgås skærmmedier selvstændigt og hensigtsmæssigt – hvis de er blevet introduceret for dem lidt af gangen.
Ifølge et aktuelt tyske studie bruger 70% af tyske børnehavebørn dagligt deres forældres smartphone mere end en halv time dagligt: Det fører til forstyrrelser af sprogudvikling og koncentration, hyperaktivitet, indre uro og aggressiv adfærd.
Anbefalingen til forældre for indskolingsbørn er at de 4-6 årige maksimalt bør bruge 5 timer om ugen foran en skærm – uanset hvilken type – ellers nedsættes læse- og regnefærdighederne.
Selv når børnene er fyldt 12 år, vil de stadig lide under for meget digitalt lys fra tech-industrien: En lang række af de trivselsproblemer, vi oplever med børn og unge, der ikke kan koncentrere sig, lære og sove, som de skal, er forbundet med afhængighed af teknologi og sociale medier.
Ikke noget kvik-fix
“Men der er ikke noget kvik-fix i det her,” fortæller pædagog og initiativtager til oversættelsen af den tyske håndbog til forældre og pædagoger, Rikke Rosengren:
“Det kræver, at vi som voksne går foran og slukker for skærmene og komme ud i naturen eller skaber nogle aktiviteter sammen, så vi sikrer, at vi får dannet nogle gode og stærke relationer, der virkelig nærer vores børn og os selv som mennesker.”
“Hvis vi tager kampen op med skærmimpulserne og den afhængighed, vi og vores børn lider under, så får vi meget mere glade og tilfredse børn. Børn, der leger mere og har mere selvtillid og selvværd,” siger Rikke Rosengren om bogens budskab til forældrene:
“Find ud af, hvad der er vigtigt for dit barn og din families trivsel og træf et valg. Bliv aktiv og tag handling som forælder, pædagog og borger for at løfte fællesskabet. Det skal vi til at tale om nu for alvor, så vi sammen kan finde ud af, hvordan vi gør,” lyder Rikke Rosengrens appel.
Politiske indgreb
Børneforsker Louise Klinge fra Københavns Universitet udtaler i forordet til håndbogen om børn og unges trivsel, at hun håber bogen kan være med til at kvalificere en samfundsmæssig debat:
“Om børn får en sund start på livet afhænger nemlig også af, om den voksne kan leve et liv uden for meget stress, og med fysisk og mentalt overskud. Vi skal som borgere insistere på, at det politiske niveau vedvarende bevæger vores samfund i så menneskevenlige retninger så muligt, så vi kan leve det liv, vi alle har brug for – med menneskeligt nærvær, kropslig udfoldelse, selvstændig og kreativ tænkning og tæt kontakt med naturen.”
Som det eneste land i Europa har Frankrig begrænset brugen af mobiltelefoner for skolebørn med et forbud på skoler. I Utah i USA har man netop i marts 2023 indført at slukke for sociale medier efter 22:30 og give forældre adgang til børns sociale medier som TikTok, Instagram og Facebook for at beskytte børn mod farer.
I Danmark lancerer læge og forfatter til bogen “Sluk” Imran Rashid nu et borgerforslag, der skal sikre politisk handling for at beskytte børn og unge mod tech-industriens produkter og afhængighedsskabende algoritmer.
KOM TIL DEBAT OM BØRNS TRIVSEL I EN DIGITAL TID
Tirsdag den 18. april klokken 15-17 er der debat om børns trivsel i en digital tid hos FishTank i Ingerslevsgade 44. Arrangøren er Blue Pearl Books og Rikke Rosengren, pædagog, forfatter og institutionsleder i Børneøen Bonsai: Hvordan sikrer vi trivsel hos børn og unge i en digital tid? Hvordan kan vi voksne i fællesskab løfte opgaven?
***
Dannelsen sker i den virkelige verden
Børnelæge Michaela Glöcklers forord til “Trivsel hos børn og unge i en digital tid” understreger det moderne dilemma vi står i, når 60-70% af nutidens job forudses at blive overtaget af robotter:
Her citerer Michaela Glöckler Amazon-konkurrenten Alibabas leder Jack Ma for på det økonomiske verdensforum i Davos at efterlyse undervisning i “værdier, selvstændig tænkning, samarbejde og omsorg for andre” frem for viden, som computere kan udregne hurtigere. Og netop de kreative og innovative kompetencer udvikles ikke i den digitale verden, som Michaela Glöckler pointerer:
“For at udvikle sociale evner, kreativitet og nyskabende tanker er umiddelbar omgang med mennesker og samtale med anderledes tænkende nødvendigt, ikke computere. Hvordan griber vi det an?”
Kontakt:
Pædagog og institutionsleder for Børneøen Bonsai, Rikke Rosengren: Tlf. 23 80 74 64 rikke@bonsainet.dk
Forlaget Blue Pearl Books: info@bluepearlbooks.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **