Pressemeddelelse fra Sort/Hvid
I operainstallationen ORFEO bliver publikum inviteret ind i et labyrintisk rige af døde sjæle og budt velkommen iblandt dem. Installationen bliver til i et samarbejde med Copenhagen Phil, og ånderne gives krop af operasangere, performancekunstnere og klassiske musikere.
Komponist Rasmus Zwicki og instruktør og dramatiker Christian Lollike blander nye kompositioner, original, manipuleret og loopet opera, skuespil og publikumsinteraktion i en fri samtidsfortolkning af Claudio Monteverdis opera L’Orfeo og myten om Orfeo og Eurydike. Fortolkningen kan opleves som et rekviem over vores egen tid.
I vores dødsrige synger de døde om at befindes sig i en tilstand, hvor tiden er sat ud af spil, hvor intet for alvor ændrer sig, og hvor et minde om Orfeos forgæves forsøg på at hente sin elskede Eurydike bliver ved med at spøge som et uopfyldeligt løfte om forløsning for dem hver især, siger Christian Lollike om ORFEO, som bliver hans sidste forestilling som kunstnerisk direktør for Sort/Hvid. For mig præsenterer forestillingen dels en sanselig og musikalsk oplevelse af en dunkel og forførende skyggeverden og dels en dyster samtidsdiagnose. Hvad skal der til for at genoplive vores politiske fantasi? At animere fremtiden, når alt håb synes ude? Når vi nu ved, at Orfeo svigter, hvem venter vi så på?” spørger Christian Lollike.
Den største forestilling på Sort/Hvid nogensinde
I ORFEO er Sort/Hvids vægge lagt ned, mens nye er bygget op i flere etager, alle sale bliver en del af det gigantiske dødsrige. ORFEO er den største forestilling, der nogensinde er skabt på Sort/Hvid.
Det er den prisvindende scenografduo Ida Grarup og David Gehrt, som står bag scenografi og kostumer til ORFEO. Samme duo, som også skabte Christian Lollikes papversion af Ludvig Holbergs Erasmus Montanus (Aarhus Teater, 2017) og natklubudgaven af Mozarts Don Juan (samarbejde med Copenhagen Opera Festival, 2019).
Publikum kan frit bevæge sig rundt i dødsriget mellem de døde sjæle, legemliggjort af sangere, performere og musikere.Scenografien får en installatorisk karakter fyldt med sanselige materialer, som publikum kan røre ved, sætte sig på og få en fysisk oplevelse af at være i dødens rige, fortæller Ida Grarup, scenograf og kostumedesigner.
MEDVIRKENDE
Operasangere MORTEN GROVE FRANDSEN, FREDERIKKE KAMPMANN, CONNY THIMANDER, STEFFEN BRUUN
Skuespillere MADAME NIELSEN, KRISTIAN DE LINDE, LOUISA AISIN, NANA FRANCISCA SCHOTTLÄNDER
Musikere ANDREAS ORLOWTZ (1. violin), ANNE SØE (1. violin), JOHN BAK DINITZEN (1. violin), KATRINE FUTTRUP (2. violin), HELENE BORDONARO (2. violin), ANDREA GYARFAS (2. violin), NINNIE ISAKSSON (Bratsch), KATHRYN RIDLEY (Bratsch), JAKUP LÜTZEN (Bratsch), RASMUS NØRBY (Bratsch), THEODOR LYNGSTAD (Cello), WIIEBKE VESTERGAARD (Cello), SAMIRA DAYYANI (Cello), AINO SIURUA (Cello), PERRINE PACHERIE-BASSEUX (Cello), STEPHEN BUCKLEY (Bas), MORTEN MANDEL (Bas), PIOTR HETMAN (Bas), BENJAMIN FOX (Slagtøj), ALICJA KRAJEWSKA (Slagtøj)
Dirigent MAGNUS LARSSON
Kontakt:
Kommunikationsansvarlig Maja Vadum Larsen tlf.: 61708979 email: maja@sort-hvid.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **