Pressemeddelelse fra Erhvervsministeriet
Det har været beskrevet i pressen, at hjemløse og socialt udsatte borgere ved flere tilfælde har oplevet problemer i forbindelse med oprettelse og adgang til en basal betalingskonto.
De udfordringer har i dag været på dagsorden på et fælles møde mellem erhvervsministeren, Finans Danmark, KL, Hus Forbi, Stenbroens Jurister, SIND, Rådet for Socialt Udsatte, Gadejuristen, Frelsens Hær og SAND.
“Retten til en basal betalingskonto er indiskutabel, og det gælder også for hjemløse og andre socialt udsatte borgere. Derfor er jeg glad for, at vi nu har fået udfordringerne på bordet, og i fællesskab arbejder på en holdbar løsning, som skal ligge klar snarest muligt. For det er afgørende, at vi beskytter socialt udsattes rettigheder uanset, hvor i landet man befinder sig,” siger erhvervsminister Morten Bødskov.
En basal betalingskonto er en konto, hvor en forbruger kan indsætte midler, hæve kontanter samt udføre og modtage betalingstransaktioner, anvende betalingsservice, få tilknyttet et betalingskort og få adgang til netbank. Ifølge loven har alle EU-borgere som udgangspunkt ret til at få en basal betalingskonto i en dansk bank.
Når banken modtager en anmodning om at åbne en basal betalingskonto, skal de hurtigst muligt og inden for 10 dage behandle anmodningen, når den er fuldt oplyst.
For yderligere oplysninger kontakt:
Erhvervsministeriets pressetelefon: 91 33 70 07
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **