Pressemeddelelse fra Socialpædagogerne
Det specialiserede socialområde oplever alvorlige rekrutteringsudfordringer. På landets bosteder er det nu under halvdelen af de ansatte, som er uddannede socialpædagoger – og hver tredje blandt personalet er helt uden en relevant uddannelse.
Ét af de helt centrale elementer i arbejdet med at imødegå rekrutteringsudfordringerne og styrke fagligheden er at få en mere ambitiøs, målrettet og attraktiv pædagoguddannelse, som kan tiltrække flere og fagligt stærkere studerende og levere hele årgange af uddannede socialpædagoger til arbejdspladserne.
Det skriver formand i Socialpædagogerne, Benny Andersen,
.“Hver tredje studerende på pædagoguddannelsen skal ud at arbejde på det socialpædagogiske felt, når de er færdiguddannede. Så det er helt afgørende, at den socialpædagogiske specialisering styrkes markant. Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af uddannelsen viser tydeligt, at det halter med kvaliteten på den socialpædagogiske specialisering, og for mange dropper faget få år efter endt uddannelse – nogle fordi de rammes af såkaldt praksischok og er overvældede over de opgaver, som de kommer ud til. Det er meget alvorligt, når vi står i en buldrende rekrutteringskrise. Derfor vil jeg også opfordre politikerne til at trække i arbejdstøjet i forhold til at få forhandlet den nye pædagoguddannelse,” siger Benny Andersen.
En pædagog er ikke bare en pædagog
Efter endt uddannelse skal hver tredje af de studerende på pædagoguddannelsen ud at arbejde på det socialpædagogiske område.
Derfor er det ifølge Socialpædagogernes formand, Benny Andersen, også afgørende at styrke den socialpædagogiske specialisering, så de studerende bliver klædt på med tilstrækkelig faglighed til at arbejde med komplekse målgruppe, som for eksempel kan have en udadreagerende adfærd.
“En pædagog er ikke bare en pædagog. Der er en grundlæggende forskel på at arbejde som pædagog på almenområdet i en vuggestue eller børnehave og så arbejde på det socialpædagogiske felt. Her kan man se eksempler på socialpædagoger, der for eksempel står med voksne mennesker med udviklingshæmning, der også har en dom for personfarlig kriminalitet. Det er simpelthen nat og dag inden for pædagogik. Derfor er det også helt afgørende, at politikerne prioriterer en styrket socialpædagogisk specialisering, så de studerende kan blive klædt fagligt på til opgaven med at støtte og udvikle udsatte børn, unge og voksne og mennesker med fysiske handicap eller en psykisk lidelse,” siger Benny Andersen.
Socialpædagogerne har en række forslag til en styrket socialpædagogisk specialisering på pædagoguddannelsen. De tæller blandt andet, at man forlænger den socialpædagogiske specialisering fra to et halvt år til tre år, mens man forkorter grundforløbet på uddannelsen fra et år til et halvt år.
5 forslag til en styrket socialpædagogisk specialisering:
- Øg specialiseringsretningen fra to et halvt til tre år. Uddannelsen skal være inddelt med seks semestre på specialiseringsretningen og ét semester på grundforløbet.
- Styrk kvaliteten på specialiseringsretningen. Studerende skal bl.a. sikres flere undervisningstimer, og der skal fastsættes vejledende pensumlister for at sikre relevant litteratur om målgrupperne.
- Indfør en specialiseringsgaranti. Alle studerende skal garanteres optag på den ønskede specialiseringsretning på pædagoguddannelsen. Dette skal sikre den enkeltes motivation og rekruttering til uddannelsen mere generelt.
- Styrk sammenhængen mellem undervisning og praktik. Der skal bl.a. sikres tættere samarbejde mellem praktikvejleder og uddannelsessted. Og fokus på arbejdet med fx social- og specialpædagogiske metoder skal styrkes.
- Etablér semesterstruktur med fag. Dette skal give mulighed for faglig fordybelse og sikre faglig progression i uddannelsen.
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **