Pressemeddelelse fra Kosmetik- og hygiejnebranchen
Siden 2011 har danske producenter og distributører af kosmetik og hygiejneprodukter i Danmark reduceret deres udledninger af drivhusgasser med 28,5 procent. I samme periode har branchen formået at vækste og øge sit bidrag til Danmarks BNP med 42 procent. Det viser en ny brancheanalyse udarbejdet af konsulenthuset HBS Economics for brancheforeningen.
“Jeg er stolt over, at vores branche har formået at afkoble væksten fra aftrykket på klimaet. Tallene viser, at branchens virksomheder tager den grønne omstilling alvorligt, og at den omstilling ikke nødvendigvis betyder, at man går på kompromis med den økonomiske vækst. Tværtimod,” siger adm. direktør i Kosmetik- og hygiejnebranchen, Helle Fabiansen.
Sammenligner man med, hvordan den grønne vækst har udviklet sig i andre industri- og handelsvirksomheder i Danmark, klarer branchen sig væsentligt bedre. I perioden fra 2010 til 2020 er kosmetik- og hygiejnebranchens CO2e-produktivitet fordoblet. Til sammenligning er CO2e-produktiviteten for industri og handelsvirksomheder kun vokset med 46 procent i samme periode.
Nordjysk kosmetikproducent gør en forskel for planeten
En af de virksomheder i branchen, som tager den grønne omstilling alvorligt, er Midsona, der på fabrikken i Mariager, blandt andet producerer kosmetik og personlige plejeprodukter under Urtekram-brandet. Midsonas bæredygtighedsindsatser bygger på FN’s verdensmål og brugen af internationale anerkendte standarder er omdrejningspunktet i deres bæredygtighedsarbejde. De har et stort fokus på økologisk og naturligt certificerede produkter, hvilket har gjort dem til den største leverandør af den type af produkter i norden.
Derudover har virksomheden implementeret en klimastrategi, som er blevet rangeret i toppen i både 2021 og 2022 af verdens største klimadatabase, Carbon Disclosure Project. Som led i strategien har virksomheden sat ambitiøse og videnskabeligt baserede CO2-mål, der er godkendt af det internationalt anerkendte Science Based Targets Initiative, som blandt andet FN og Verdensnaturfonden, WWF, står bag.
“For at styrke Midsonas bæredygtighedsarbejde, forpligtigede vi os i juli 2022 til at leve op til målene i Science Based Targets Initiative om at opnå en udledning på netto-nul i 2045. På den korte bane har vi opstillet et ambitiøst mål om at reducere vores udslip på tværs af hele værdikæden med 38 procent inden 2034,” siger Siv Kjersti Rodal, CSO i Midsona.
Der er udarbejdet detaljerede planer for at sænke udledninger i deres egen drift. Den største udfordring er dog at få hele værdikæden med, og de er netop i gang med at involvere leverandører og andre interessenter for at lægge de nødvendige planer for at nå målene for hele værdikæden.
Virksomheden har så sendt som i februar 2023 modtaget en pris for at være en af de mest bæredygtige virksomhed, som er noteret på den svenske børs. Prisen uddeles af Lunds Universitet og de to medier Dagens Industri og Aktuel Hållbarhet.
Fakta om analysen
Analysen er udarbejdet af konsulenthuset HBS Economics og bygger på data fra Danmarks statistik og det grønne nationalregnskab.
Analysen viser bl.a.
- Branchen beskæftiger 8.900 personer i Danmark
- 86 procent af beskæftigelsen i branchen ligger i små og mellemstore virksomheder
- Branchen bidrager alt i alt med 24 mia. kr. til det danske BNP.
- Branchen bidrager samlet med godt 7,4 mia. til statskassen årligt
- Branchen skaber i dag dobbelt så meget værdi per ton CO2e sammenlignet med hvad den gjorde i 2010
Kontakt:
Kommunikation og Public Affairs Christian Ditlev Lund tlf.: 29 93 52 20 email: cdl@kosmetikoghygiejne.dk
Adm. direktør Helle Fabiansen tlf.: +45 2689 3027 email: hf@kosmetikoghygiejne.dk
CSO Siv Kjersti Rodal email: Siv.Kjersti.Rodal@midsona.com
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ny-brancheanalyse-kosmetik–og-hygiejnebranchen-gar-forrest-i-den-gronne-omstilling?releaseId=13673477
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **