PRM / 2022 bød på ændrede forbrugsvaner og markant udvidelse af positionen for Saxo

    Pressemeddelelse fra Saxo.com

    Efter to år præget af corona-betingede nedlukninger, hvor efterspørgslen på litteratur steg kraftigt, kunne danskerne i 2022 igen søge underholdning, oplysning og adspredelse uden for hjemmets vægge, og det satte sit aftryk på bogmarkedet. I Saxos forretning faldt styksalgsomsætningen ift. 2021, men selvom resultatet for 2022 lagde en dæmper på væksten, så indplacerer Saxo sig med 2022-resultatet igen på den oprindeligt forventede vækstkurve, der blev fastlagt med 2025-strategien i 2019.

    Som Danmarks største online boghandel og indehaver af bogstreamingtjenesten Saxo Premium realiserede Saxo i 2022 en omsætning på 371,4 mio. kr., og selvom det er 17 pct. under 2021, er det imidlertid en vækst på over 20 pct. sammenlignet med 2019 og på niveau med pandemiens første år 2020, hvilket viser, at Saxo under pandemien er lykkedes med at udvide sin position.

    Saxo sendte i 2022 mere end 3,3 mio. læseoplevelser på tværs af fysiske og digitale formater ud til danske læsere, og selvom det er et fald på 8,5 pct. ift. 2021, er det også en vækst på 10 pct. ift. 2020, der lige som 2021 markerede et rekordår.

    Danskerne har i den grad taget streaming til sig. I gennemsnit læste eller lyttede en bogstreamer tre bøger pr. måned i Saxos app i 2022, hvilket næsten er en fordobling siden 2019. Så selvom vi igen kan bevæge os rundt, har læserne ikke lagt bøgerne bag sig, men blot for alvor taget den digitale bog og bogstreamingen til sig.

    I 2022 tog Saxo et markant skridt i udvidelsen af forretningen med overtagelsen af bogstreamingtjenesten Chapter. Med denne konsolidering af markedet cementerede Saxo sin position som en af de to førende bogstreamingtjenester i Danmark.

    Årets resultat blev et underskud på 2,8 mio. kr. mod et overskud på 9,2 mio. kr. i 2021 og indfriede ikke forventningerne, hvilket primært er en konsekvens af nedgangen i styksalget, men også en følge af den ikke planlagte konsolidering af markedet med overtagelsen af Chapter, der imidlertid har betydet en markant udvidelse i antallet af abonnenter og et vurderet stort potentiale for de kommende år.

    Saxos direktør, Natasha Brandt, udtaler om resultatet:

    “Selvom vi i 2022 styrkede vores position på det danske bogmarked, indfriede omsætningen ikke de forventninger, vi gik ind i året med. 2022 bød på mindre tid til stillesiddende læsning, men flere fik samtidig øjne og ører op for måder at læse på, de måske ikke har forsøgt sig med tidligere. Læserne har altså ikke lagt bøgerne bag sig, men mange har fundet nye måder at læse på. Vi er også glade for at have budt mange nye medlemmer velkomne i Saxo-universet med overtagelsen af Chapter.”

    Hoved- og nøgletal 2019-2022 (mio. kr.):

    2022

    2021

    2020

    2019

    Nettoomsætning

    371,4

    449

    394,5

    307,5

    Bruttofortjeneste

    33

    47

    38

    17,1

    Driftsresultatet (EBITDA)

    0,3

    15,4

    10

    -8,3

    Årets resultat

    -2,8

    9,2

    4,8

    -11,8

    Kontakt:

    Presse- & kommunikationsansvarlig Karen Fjordside Pontoppidan tlf.: 51 94 21 45 email: kafp@saxo.com

    Direktør Natasha Brandt email: nabr@saxo.com

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/2022-bod-pa-aendrede-forbrugsvaner-og-markant-udvidelse-af-positionen-for-saxo?releaseId=13673247

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **