Pressemeddelelse fra Købstædernes Forsikring
anslår, at der i Danmark er cirka 810.000 hunde og omkring 730.000 katte. Derfor ved mange danskere, at en tur til dyrlægen hurtigt kan blive både dyr og omstændig. Konsultationsprisen hos danske dyrlæger ligger mellem 600 og 800 kroner. Og opstår sygdommen uden for almindelig åbningstid er prisen omkring det dobbelte.
Derudover, byder dyrlægebesøget også i spidsperioder på lange ventetider og i yderste instans, kan man være nødsaget til at besøge en dyrlæge beliggende længere væk, hvilket besværliggør turen yderligere.
Mange ture til dyrlægen kan dog spares. Gennem de senere år har online dyrlæger vundet frem, og det viser sig, at en række henvendelser kan klares gennem digital dialog.
Overset dækning kan halvere budgettet
Mange forsikringsselskaber har gennem de senere år gjort online dyrlæge til en del af deres sygdomsdækning på kæledyr. Det betyder, at kæledyrsejere med en sygdomsforsikring gratis og i løbet af få minutter kan tale med en dyrlæge via en online videoforbindelse. Her vil dyrlægen give råd og vejledning ved skade og sygdom. Dog gør flere kæledyrsejere ikke gør brug af denne mulighed.
“I bund og grund tegner de fleste en forsikring i håb om aldrig at skulle komme til at bruge den. Det er medvirkende til, at mange ikke er opmærksomme på den præcise dækning, de har. Men lige netop her er der ret store besparelser at hente på både tid og penge, fordi man i nogle tilfælde vil kunne skippe turen til dyrlægen og dermed udgiften til en konsultation,” forklarer Morten Fruergaard, der er COO hos Købstædernes Forsikring.
Syv ud af ti konsultationer kan klares fra hjemmet
En nylig opgørelse fra Købstædernes Forsikring viste, at når deres kunder kontakter en online dyrlæge, så er det hele syv ud af ti henvendelser, der kan klares, uden ejeren må videre til egen dyrlæge.
“Ser man lidt firkantet på det, så svarer det jo til, at man årligt vil kunne skære 10 ture til dyrlægen ned til tre. Er det en konsultation á 750 kroner, så kan man nøjes med at slippe 2250 kroner frem for 7500 kroner,” siger Morten Fruergaard.
Ikke en erstatning, men et supplement til egen dyrlæge
Janni Poulsen, der er dyrlæge hos online dyrlægen FirstVet, er glad for at være med til at hjælpe og rådgive bekymrede kæledyrsejere.
“Før i tiden var det ikke muligt at tale med en dyrlæge uden at gennemgå en fysisk konsultation. Vores oplevelse er, at folk sætter pris på, at de kan få en snak med os. Det kan give ro på situationen at få en professionel vurdering,” forklarer Janni Poulsen.
Dog understreger hun, at onlineinitiativet ikke skal ses som en erstatning for de fysiske klinikker:
“Vi kan vurdere meget ud fra videokonsultationen og information fra ejeren. Dog er der situationer, som kræver en fysisk og klinisk undersøgelse. Eksempelvis, er øjet et mere skrøbeligt organ, så mistænker man skader på øjet, sender vi oftest ejeren til egen dyrlæge. Ligeledes foreskriver loven, at hvis man skal have medicin, skal der foretages en fysisk undersøgelse, så i de situationer, sender vi også sagen til dyrlægen.”
Dårlig mave er kæledyrenes hyppigste skavank
En af de hyppigste tilstande, som de oplever hos FirstVet er maveproblemer. Ifølge Janni Poulsen er det en af de tilstande, man med rette kan se an, hvis kæledyret ellers har normal adfærd:
“De henvendelser, vi får flest af, omhandler diarré og opkast. Det er noget, som kan opstå af mange forskellige årsager, men det er klart, at dårlig mave kan give anledning til bekymring hos ejeren. Er dyret ellers ved godt mod og spiser og drikker, som det skal, anbefaler vi ofte, at man giver det et døgns tid og ser, om det går i sig selv. Gør det ikke det, kan der være tale om en infektion, parasit eller andet, og så må man forbi egen dyrlæge,” fortæller Janni Poulsen, der er dyrlæge hos FirstVet.
Ifølge tal fra Købstædernes Forsikring drejer cirka hver femte henvendelse til FirstVet sig om maveproblemer.
Kontakt:
Ved yderligere information kontakt
Louise Fleckenstein
Executive Assistant
LOF@kfforsikring.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/syv-ud-af-ti-kaeledyrsejere-kan-spare-besoget-hos-dyrlaegen?releaseId=13671919
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **