Pressemeddelelse fra Økologisk Landsforening
Gennem mange år har danskerne smykket sig med titlen som økologiske verdensmestre, når det kommer til markedsandele. Det gælder stadig i følge den netop offentliggjorte rapport “The World of Organic Agriculture” fra forskningscenteret FiBL, som viser at Danmark har verdens højeste økologiske markedsandel på 13 pct. baseret på tal fra 2021. Skal verdensmesterskabet bevares fremover, kræver det dog en indsats fra flere instanser.
“Der er ingen tvivl om, at 2022 har været udfordrende for hele fødevaresektoren og dermed også for økologien på grund af inflation, energikrise og krigen i Ukraine. Det betyder, at det er nu, vi skal arbejde ekstra hårdt og stå sammen både politisk, i detailhandlen og som forbrugere for at spille økologien stærkere,” siger Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.
“Markedet er i et kæmpe dilemma. På den ene side har forbrugerne færre penge til fødevarer end for blot et år siden, og på den anden side er der stadig et stort forbrugerfokus på at købe økologiske fødevarer, der bidrager til den grønne omstilling. Hvis vi både skal gribe det krav og samtidig styrke markedet, kræver det en fælles indsats.”
Økologisk Landsforening har tidligere meldt ud, at salget af økologiske fødevarer i 2022 forventes at falde i forhold til rekordomsætningsårene i 2020 og 2021, hvor corona-pandemien skabte en eksplosiv vækst i salget. Det kan være med til at sætte det økologiske verdensmesterskab under pres.
“Andre lande som Østrig og Schweiz ligger lige i hælene på os med godt 11 pct. økologisk markedsandel, og vi kan risikere at blive slået på målstregen,” siger hun.
“Den danske fordel er, at vi har mange økologiske brands og et stort økologiske sortiment. Det skal vi blive ved med at have ved at stille krav som forbruger, støtte op som detailhandel og bane vejen som politiker fx ved at nedsætte momsen på økologi, som EU Kommissionen har foreslået.”
I disse dage er Økologisk Landsforening sammen med 30 danske virksomheder og organisationen Bio Aus Dänemark i gang med at spille dansk økologi ind på udenlandske supermarkedshylder på messen Biofach i Nürnberg. Og ifølge rapporten fra FiBL er det stadig USA, Tyskland og Frankrig, der er de førende økologiske markeder i verden og derfor også interessante for danske fødevarevirksomheder.
“Men vi er selvfølgelig også i kontakt med indkøbere fra en lang række andre lande, hvor økologien får øget opmærksomhed,” fortæller Pernille Bundgård.
Rapporten “The World of Organic Agriculture” viser, at økologien er i vækst på verdensplan. Der blev i 2021 solgt økologiske fødevarer for 125 mia. euro sammenlignet med 120 mia. euro i 2020. Også det økologiske landbrugsareal blev øget i 2021, så det nu udgør 1,6 pct. af det samlede landbrugsareal i verden.
Rapporten “The World of Organic Agriculture – statistic and emerging trends” udgives hvert år af Das Forschungsinstitut für biologischen Landbau (FiBL) og IFOAM. Læs mere på www.fibl.org.
Kontakt:
Pernille Bundgård, markedschef for eksport, Økologisk Landsforening
Telefon: 6059 5313 Mail: pbs@okologi.dk
Vivienne Kallmeyer, kommunikationskonsulent, Økologisk Landsforening
Telefon: 2542 9302 Mail: vk@okologi.dk
Malene Aaris, projektleder, Bio Aus Dänemark
Telefon: 5196 7075 Mail: malene.aaris@icloud.com
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/dansk-okologisk-verdensmesterskab-skal-understottes?releaseId=13670771
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **