Pressemeddelelse fra Bestseller A/S
Samme tid sidste år lancerede BESTSELLER sin første Circular Design guide. Med et ønske om at skubbe på udviklingen i hele branchen, blev den gjort offentligt tilgængeligt. I dag udkommer en ny version, som sætter ambitiøse standarder for BESTSELLERs arbejde henimod cirkularitet.
“Det var en kæmpe indsats at lancere vores Circular Design Guide sidste år, og alle principperne og strategierne holder vi fast i. Nu udbygger vi blot med flere lag og ny viden, for der er ingen tvivl om, at dette er et dynamisk område, hvor alle bliver klogere nærmest dagligt,” siger BESTSELLERs Innovation Manager, Camilla Skjønning Jørgensen.
Cirkularitet omdrejningspunkt i EU’s tekstilstrategi
Cirkularitet er ikke kun på dagsordenen hos BESTSELLER og andre modevirksomheder. Det er også et stort fokusområde i EU, hvor der lige nu arbejdes på ny lovgivning som konsekvens af EU-kommissionens tekstilstrategi, som sikrer et skifte henimod en klimaneutral og cirkulær økonomi, hvor produkter er designet til at være mere holdbare, genanvendelige, reparationsbare og energieffektive. Et skifte, som BESTSELLER bakker op om.
“Vi har siden den første udgave indsamlet yderligere viden og erfaringer om, hvad der både er nødvendigt og dertil brugbart at vide for produktudviklere – som eksempelvis designere – når de skal i gang med at designe til cirkularitet,” fortæller Emma Bach Nørbæk, Project Specialist i BESTSELLER og medansvarlig for guidens tilblivelse.
“Derfor har vi blandt andet tilføjet en sektion om cirkulære forretningsmodeller. Selvom det ikke er produktudviklerne, der skal implementere disse forretningsmodeller, er det enormt vigtigt, at de har indgående kendskab til dem. De sætter nemlig nye krav til, hvordan vi fremover skal designe vores produkter,” understreger hun.
Tøj skal bruges
Den nye version har også fået tilføjet afsnit om produktets bruger samt produktets formål i designprocessen.
“Det er på samme tid ligetil og vældigt kompleks – før vi kan designe et egentligt produkt, bliver vi nødt til tilbundsgående at forstå både hvem vi designer til og hvilket formål produktet skal tjene. Hvem bruger vores produkt og hvordan og hvor meget bruger de det? Det mindst bæredygtige produkt er i bund og grund det, der aldrig bliver brugt,” forklarer Emma Bach Nørbæk og fortsætter:
“Tøj skal udvikles, produceres og bruges, så det holder længst muligt. Og samtidig så det også kan gøre gavn efter endt brug. Det skal kort og godt designes til det liv, det skal have.”
BESTSELLERs Circular Design Guide er udarbejdet i samarbejde med blandt andre forskere fra Designskolen Kolding, der også er partner på ReSuit-projektet, som BESTSELLER ligeledes er en del af.
ReSuit, ledet af Teknologisk Institut og støttet af Innovationsfonden, har samlet en række centrale aktører, som vil flytte grænserne for tøjdesign, genanvendelsesteknologi og forbrugeradfærd.
Cirkularitet:
- BESTSELLER har en ultimativ ambition om at blive ‘circular by design’. Blandt andet derfor har modehuset det seneste år også investeret i række innovative virksomheder, som bakker op om en cirkulær økonomi – med flere på vej.
- Cirkularitet i modebranchen bliver kun muligt, hvis det sker på tværs af alle og på brancheniveau.
- Circular Design Consortium: For at accelerere den cirkulære økonomi og sikre sammenhæng på tværs af branchen, samarbejder vi med ASOS, H&M Group og Zalando om cirkulært design, med Ellen MacArthur Foundations ‘Vision of a circular economy for fashion’ som grundlag. Konsortiets ambition var i første omgang at ensrette praksis – såsom at sikre et fælles sprog for cirkulært design – og tage ved lære af hinanden. Intentionen er nu at udvide rammerne for sammen at skabe positive forandringer indenfor cirkularitet.
- Tværgående branchesamarbejder er også en medvirkende årsag til, at BESTSELLER vælger at gøre sit cirkulære design-værktøj offentligt tilgængeligt for alle interesserede.
- BESTSELLERs Circular Design Guide kan gratis findes .
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/designs-skal-vaere-cirkulaere-vi-bliver-hele-tiden-klogere?releaseId=13670443
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **