Pressemeddelelse fra Det Kongelige Teater
Musikfællesskabet SheCanPlay og Det Kongelige Teater er gået sammen om at lave et workshopforløb, hvor unge kvinder og kønsminoriteter bliver undervist i at omskrive og arrangere deres egne rytmiske sange til klassisk musik.
Workshopforløbet er ledet af arrangør og komponist Mette Dahl Kristensen, som til daglig er underviser på Det Jyske Musikkonservatorium såvel som udøvende kunstner.
Mette Dahl Kristensen har arrangeret og komponeret for musikere som Jenny Wilson, Pernille Rosendahl, Oh Land og Søren Huss og har med sit strygerensemble WHO KILLED BAMBI arbejdet med internationale musikstjerner som Father John Misty, Rod Stewart og KT Tunstall.
Workshopforløbet udmunder i en koncert, hvor de omarrangerede numre vil blive fremført akkompagneret af klassiske musikere fra Det Kongelige Kapel. Koncerten finder sted den 13. marts i Operaens foyer.
Det Kongelige Kapel er verdens ældste orkester med en lang historie og en stærk tradition. Kapellet består af over 100 klassiske musikere. I dag er godt halvdelen af Kapellets musikere kvinder, men i 1924 var der blot ét kvindeligt medlem.
“Jeg synes, det er vigtigt, at teatret giver den unge generation et sted, hvor de kan gå hen med deres ting, så de har et sted at blive bedre”, siger cellist ved Det Kongelige Kapel, Therese Åstrand Radev, som både underviser på en af workshoppene og spiller med til koncerten.
Med samarbejdet med SheCanPlay ønsker Det Kongelige Teater at støtte den vigtige kamp for at ændre den skæve kønsbalance i musikbranchen samt gøre den klassiske musik mere tilgængelig for unge musikere.
Det Kongelige Teater ønsker, at musik og kunst skal udvikle sig og afspejle verden omkring sig.
“Hvis der er noget, der driver os på Det Kongelige Teater, så er det kunstnerisk nysgerrighed, og vi er optaget af både at inspirere andre og selv at lade os inspirere. Vi har alle brug for, at mange forskellige og nye stemmer kan blive hørt og kan berige os, og vi er glade for på denne måde at kunne bidrage til, at dette sker”, udtaler teaterchef Kasper Holten.
“For medlemmerne i SheCanPlay er muligheden for at samarbejde med musikere fra Det Kongelige Kapel helt enestående. Det at få lov til at optræde i Operaens foyer med musik, de selv har komponeret og arrangeret, er noget helt særligt. Det giver dem en masse empowerment, at en så etableret institution som Det Kongelige Teater kan se deres potentiale og tør sætte dem på det officielle program. Det er en drøm, der går i opfyldelse for mange af dem”, siger Mette Ohlendorff, daglig leder af SheCanPlay.
SheCanPlay blev grundlagt i 2017 af Sarah Sølvsteen og Karen Vincent, som i dag sidder som henholdsvis direktør for bookingbureauet Luger og marketingchef på Warner Music Denmark. Projektet startede med et ønske om at gøre noget ved den skæve kønsbalance via vækstlaget. Det er fortsat foreningens fokus at være med til at ændre kønsbalancen på charten, på scenen og bag knapperne.
SheCanPlay optager hvert år 24 medlemmer i alderen 13 til 23 år, som får et års gratis undervisning i alt fra sangskrivning og produktion til branchekendskab og musikjura med det formål at få flere kvinder og kønsminoriteter ind i musikbranchen. Det formål vil Det Kongelige Teater gerne være med til fremme, og samtidig vil Det Kongelige Teater gerne hjælpe med at gøre den klassiske musik mere tilgængelig for unge musikere.
Arrangementet er gratis og åbent for alle på tværs af alder, køn, seksualitet og etnicitet. Det kræver blot, at der bookes billet på forhånd.
Billetterne til SheCanPlay x Det Kongelige Teater er gratis og kan reserveres fra den 13. februar kl. 9.
Koncerten finder sted i Operaens foyer den 13. marts. Dørene til Operaens foyer åbner kl. 19, mens selve programmet går i gang kl. 20.
Læs mere om koncerten
.Kontakt:
PR- og pressekontakt, Andre oplevelser Emma Kisch tlf.: +45 25 51 79 98 email: emki@kglteater.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/glasloftet-brydes-i-operaens-foyer?releaseId=13670107
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **