PRM / Undgå at dit barn køber løs i spilleapps med dit betalingskort

    Pressemeddelelse fra Sparekassen Kronjylland

    Smølfebær, digitale diamanter, robux, V-bucks, nye liv, boosters, eggs til en enhjørning eller afgrøder til virtuelle dyr. Der er ingen grænser for, hvad man kan bruge penge på i onlinespil. Men hvad der kan se harmløst ud, kan hurtigt blive til store beløb, når børn køber løs i spilleapps.

    Onlinekøb på 3.000 kroner er ikke ualmindeligt

    I Sparekassen Kronjylland taler de jævnligt med kunder, der har fået trukket store beløb på deres betalingskort – dét kort, der har været tilknyttet en tablet eller telefon, som børnene har spillet på.

    – Det er ikke ualmindeligt, at vi ser forbrug på 1.000 til 3.000 kroner, og vi har også set sager på helt op til 10.000 kroner, fortæller Leon Sommer Hansen, der er specialist i den afdeling, der vejleder Sparekassen Kronjyllands kunder i sager som disse.

    For selvom det kan føles som tyveri, at et barn kan bruge så mange penge på virtuelle ting, så er der ikke sket noget kriminelt, da forældrene selv har stillet kortet til rådighed på barnets enhed. Her forsøger Leon og hans kolleger at hjælpe kunderne med at tage kontakt til spiludbyderne for at få deres penge tilbage.

    – Vi hjælper kunderne, så godt vi kan f.eks. ved at forklare, hvad de selv kan gøre og giver dem et direkte nummer til f.eks. Apple, fortæller Leon Sommer Hansen.

    Ofte hjælp at hente hos spiludbyderne eller appbutikken

    Er man endt i en uheldig situation, kan der dog være hjælp at hente hos spiludbyderne eller appbutikken.

    – Det er mit indtryk, at Apple og de forskellige spiludbydere er imødekommende og hjælpsomme. De kan vejlede vores kunder til at lave en opsætning på deres spilkonti, så risikoen for et stort forbrug elimineres. For eksempel kan man oprette et Apple-id til sit barn, hvor mor eller far får en notifikation, hver gang barnet ønsker at foretage et køb inde i et spil, fortæller Leon Sommer Hansen.

    Det er ifølge Leon Sommer Hansen heller ikke ualmindeligt, at man kan få refunderet en del af beløbet, hvis man henvender sig. Men ofte vil Apple indskærpe, at man ikke kan få refunderet beløbet, hvis det sker igen. Du hæfter nemlig som udgangspunkt for forbruget, hvis du overlader din mobil eller tablet til dit barn. Derfor er det en god idé at begrænse dit barns muligheder for at købe apps og tilkøbe i apps.

    3 gode råd til at undgå, at dit barn køber for et stort beløb i apps

    1) Begræns dit barns mulighed for at købe ved at tilføje en adgangskode, der skal indtastes, hver gang du eller dit barn køber en app eller foretager tilkøb i apps.

    2) Log ud af dit Apple-id, før du giver din mobil eller tablet til dit barn. Så kan de ikke installere apps eller tilkøbe i apps.

    3) Fjern dit betalingskort eller undlad at tilknytte et kort til din bruger.

    Kontakt:

    Kommunikationschef Jan Salling tlf.: 26879334 email: jsa@sparkron.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/undga-at-dit-barn-kober-los-i-spilleapps-med-dit-betalingskort?releaseId=13670086

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **