PRM / Nuuday afslutter 2022 med fornyet vækst på forbrugerbredbånd for første gang i næsten syv år, stigning på 14,3% i underliggende EBITDA samt betydelige forbedringer i både kundeoplevelse og kundetilfredshed

    Pressemeddelelse fra Nuuday

    Kundebasen på bredbånd til private voksede i årets sidste kvartal med 1.000 abonnementer, hvilket er første gang siden 1. kvartal 2016*. Samtidig rundede Nuudays bredbåndsselskab Hiper milepælen på 100.000 kunder ved indgangen til 2023, mens abonnentsbasen for højhastighedsbredbånd (coax og fiber) samlet set steg med 3 % som følge af kontinuerlig konvertering af abonnenter fra DSL. Det strategiske nøgleområde for mobiltjenester fortsatte væksten fra årets første tre kvartaler og voksede med 5.000 abonnementer, hvor stærk vækst i forbrugerbasen opvejede et mindre tab i erhvervssegmentet.

    Tv-kundebasen fortsatte den nedadgående tendens, men i et opbremset tempo med 2.000 færre abonnementer, hvor det strukturelle fald i markedet blev opvejet af stærk forbrugerinteresse for Nuudays nye tv- og streamingtilbud YouSee Play, der blev lanceret i 3. kvartal*. Nuuday lukkede OTT-tjenesten YouTv ved udgangen af Q4, eftersom OTT-tilbuddet nu er fuldt integreret i YouSee Play.

    Serviceomsætningen faldt i fjerde kvartal med 0,9% YoY og landede på DKK 3.297 mia., mens serviceomsætningen samlet steg med 0,5% over hele året. Underliggende EBITDA (ekskl. transformationsomkostninger) blev forbedret med 14,3% YoY takket være gode kommercielle resultater i kombination med en 6,5%-reduktion i underliggende driftsomkostninger (ekskl. transformationsomkostninger) YoY. Samlet faldt underliggende EBITDA med 3,1% for hele året.

    Forbedring af kundeoplevelsen er en central del af Nuudays transformationsprogram, der blev lanceret i 2021. Det indbefatter blandt andet en bedre levering af fiber. Fiberleveringspræcision – målet for kunder, der modtager deres installation på den bestilte dag – steg i 2022 fra kun 20% i begyndelsen af året til 70% i begyndelsen af 4. kvartal, ligesom leveringstiden blev næsten halveret. Nuudays overordnede kundeoplevelsesprogram lykkedes også med at øge den samlede Net Promoter Score (bNPS) med +6 point i gennemsnit YoY, med markante forbedringer hos YouSee og TDC Erhverv. Der har særligt været en klar forbedring af kundeserviceopfattelsen i 4. kvartal efter implementeringen af den nye cxm-platform Genesys.

    “Jeg er virkelig tilfreds med vores Q4-resultat. At bredbånd til private vokser igen for første gang i næsten syv år, er en vigtig milepæl og et klart tegn på, at vi er på rette vej. Jeg tror, at vores kunder lægger mærke til vores investeringer i en bedre kundeoplevelse, hvilket har lagt grundlaget for gode kommercielle og finansielle resultater. Vi er nu i gang med at høste de første fordele ved vores transformation, og vi ser alle frem til at levere endnu flere fremskridt i 2023”, siger Nuudays CEO, Jon James.

    *I fjerde kvartal 2018 var der en stigning som følge af M&A.

    **Fremover vil antallet af tv-abonnementer blive rapporteret på årsbasis pga. af reviderede oplysningsforpligtelser som led i gældsrefinansieringen af Nuuday samt for at sikre bedre overensstemmelse med rapportering fra Nuudays konkurrenter.

    Kontakt:

    Mikkel Riis-Jørgensen email: mikri@nuuday.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/nuuday-afslutter-2022-med-fornyet-vaekst-pa-forbrugerbredband-for-forste-gang-i-naesten-syv-ar-stigning-pa-143-i-underliggende-ebitda-samt-betydelige-forbedringer-i-bade-kundeoplevelse-og-kundetilfredshed?releaseId=13670049

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **