Pressemeddelelse fra Københavns Kommune Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Den 3. februar bliver Københavns Rådhus fyldt med over 300 københavnske skoleelever fra 4-10. klasse- og deres lærere.
Eleverne skal spille samtalespillet ‘Brobyggerspillet’, som Brobyggerne – Center for Dialogkaffe står bag. Spillet tager fat på temaer som fordomme, tillid og fællesskab, og formålet er at fremme den demokratiske samtale og derigennem forebygge diskrimination og racisme.
“Vores børn og unge i skolerne skal forme fremtidens København. Derfor er det vigtigt, at vi sætter fokus på friheden til at være den man er, uanset køn, nationalitet, religion eller seksualitet. Med brobyggerspillet tager vi udgangspunkt i børn og unges hverdag og får nogle gode snakke, som forhåbentlig kan sætte nogle tanker i gang”, siger beskæftigelses- og integrationsborgmester, Jens-Kristian Lütken.
Jens-Kristian Lütken skal være med til at spille brobyggerspillet den 3. februar, og han får også følgeskab af børne- og ungdomsborgmester, Jakob Næsager.
“Som skoleborgmester ser jeg det som en vigtig opgave at sikre, at de københavnske børn og unge trives i hverdagen. Det gør de blandt andet, når de oplever at være en del af et stærkt fællesskab. Ved at turde tage de svære samtaler med deres klassekammerater om blandt andet fordomme, tillid, konflikter og uenigheder får eleverne en større forståelse for deres kammerater og kommer tættere på hinanden,” siger Jakob Næsager.
Samarbejdet med foreningen Brobyggerne er en del af kommunens handleplan til at forebygge racisme, etnisk diskrimination og hadforbrydelser.
Og ifølge generalsekretær i Brobyggerne – Center for Dialogkaffe, Özlem Cekic, så kan Brobyggerspillet være et godt værktøj til at nedbryde fordomme.
“Mennesker fødes åbne og fordomsfrie, men allerede i grundskolen sætter børn spørgsmålstegn ved det, de ikke kender. Hvis vi skal sikre en forståelse mellem befolkningsgrupper, er det centralt, at der allerede i skoletiden kommer dialog med og mellem børn om, hvad det vil sige at være forskellige. Spillet hjælper eleverne med at tale om de svære emner.”
Baggrunden for arrangementet
Et politisk flertal besluttede, som en del af kommunes strategi for at forebygge racisme og etnisk diskrimination i kommunen, at alle grundskoler i København skulle have brobyggerspillet tilsendt. I alt har 126 grundskoler, 22 ungeværk og 32 fritidscentre fået brobyggerspillet. Brobyggerne – Center for Dialogkaffe har sendt 1530 spil til eleverne og stillet al deres undervisningsmateriale om brobygning gratis til rådighed for skolerne.
Fakta:
Arrangementet med Brobyggerspillet foregår fredag den 3. februar ad to omgange i Festsalen på Københavns Rådhus.
Første gang fra klokken 10:30-11:35 og anden gang fra 12:15-13:20.
Udover Brobyggerspillet kan de københavnske elever også se frem til at smage rådhuspandekagerne.
Om spillet:
Brobyggerspillet er et samtalespil uden vindere og tabere, rigtige eller forkerte svar. En ad gangen ruller man terningen og trækker et kort med den farve, som terningen viser. Der står et spørgsmål på hvert kort, og spillets deltagere deler deres holdning og refleksioner og bliver klogere på hinanden. Spillet hjælper til at sætte ord på det, vi har til fælles, og det vi tænker forskelligt om. Spillet er udviklet til til elever fra 10 år og op. 500 elever har under udviklingen afprøvet spillet, og siden da har lidt over 900 elever og voksne brugt spillet. Læs mere:
Kontaktoplysninger:
Jens-Kristian Lütken via presse- og kommunikationschef i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen, Steffen Kjær: 23821294
Jakob Næsager via pressekonsulent i Børne- og Ungdomsforvaltningen, Dianna Maria Simonsen Smith: 21693309 /
Özlem Cekic tlf: 61460764
Kontakt:
Steffen Kjær email: vb5n@kk.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/kobenhavnske-elever-indtager-radhuset-med-dilemmaspil?releaseId=13669845
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **