PRM / Danske supermarkeder svigter forbrugerne og klimaet: Mangler ambitioner og konkret handling

    Pressemeddelelse fra Dansk Vegetarisk Forening

    Danskerne har et af de største klimaaftryk fra fødevareforbruget i verden målt pr. indbygger. Men selvom flere og flere forbrugere ønsker at ændre deres kostvaner i en sundere og mere klimavenlig retning, herunder reducere deres kødforbrug, er der ikke meget hjælp at hente til den omstilling fra detailhandlen.

    Det viser en ny rapport fra Rådet for Grøn Omstilling og Dansk Vegetarisk Forening, som er en del af et internationalt samarbejde om tilsvarende undersøgelser foretaget af organisationer i Holland, Frankrig og Storbritannien. Rapporten gennemgår de 10 største fysiske detailkæder i Danmark og vurderer deres indsats på både virksomheds- og butiksniveau for at hjælpe deres kunder med at skifte til en bæredygtig og sund kost.

    Selvom flere af kæderne har sat mål for at reducere deres indirekte udledninger af drivhusgasser og har iværksat diverse tiltag for at sænke klimaaftrykket, mangler der i høj grad konkrete reduktionsmål.

    “Detailkæderne bør tage ansvar for klimapåvirkningen af de fødevarer de sælger og hjælpe forbrugerne i at vælge en sundere og mere plantebaseret kost. Desværre viser vores undersøgelse, at det er et underprioriteret ansvar blandt kæderne, og at de indsatser, der findes, varierer meget i både type og ambition. “Supermarkedskæderne bør stå sammen om flere tiltag, der støtter forbrugerne i bæredygtige, plantebaserede fødevarevalg,” siger Niklas Sjøbeck Jørgensen, landbrugsrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling.

    Nødvendigt, at supermarkederne bliver en del af løsningen

    De 10 største detailkæder kontrollerer knap 90 % af markedet for dagligvarer i Danmark. Uden deres hjælp vil det være vanskeligt at foretage den nødvendige omlægning af fødevareforbruget.

    “Det globale fødevaresystem er den største enkeltstående påvirkning, mennesket har på vores planet. Den intensive animalske produktion er direkte skyld i klimaforandringer og tab af biodiversitet, også i Danmark. Detailkæderne har et indgående kendskab til, hvordan de kan påvirke forbrugernes indkøbsvaner, og de bør løfte deres del af ansvaret for overgangen til en mere bæredygtig kost,” siger Dansk Vegetarisk Forenings generalsekretær Rune-Christoffer Dragsdahl.

    Han understreger, at Der er med andre ord behov for, at detailhandlen i højere grad bliver en del af løsningen på de klimamæssige udfordringer på fødevareområdet.

    For at hjælpe kostomstillingen på vej i en mere bæredygtig retning, bør supermarkederne bl.a.:

    • Være gennemsigtige med hensyn til de samlede drivhusgasudledninger for alle produkter i butikkerne.
    • Offentliggøre salgsdata vedrørende type, mængde og produktionsstandarder for det solgte kød.
    • Være ambitiøse og sætte klimamål om at reducere butikkernes indirekte udledninger med 50 pct. inden 2030.
    • Være ambitiøse og sætte konkrete mål om at sælge mindre kød, så salget af kød reduceres med 50 pct. inden 2030.
    • Vedtage en offentlig forpligtelse og et kvantificeret mål for at øge udbuddet af plantebaserede fødevarer
    • Implementere tiltag i butikkerne og markedsføringen for at få kunderne til at købe mindre kød, såsom at stoppe tilbud på og markedsføring af kød.

    Sådan er rapporten blevet til:

    Vi har udarbejdet et scorecard for bæredygtighed og kød, som vurderer de ti største fysiske detailkæder i Danmark i forhold til deres arbejde med at mindske deres klimabelastning gennem det kød og de mejeriprodukter, de sælger.

    Scorecardet er udviklet i et samarbejde mellem Feedback Global (UK), Feedback EU (NL), Climate Action Network (FR) og Dansk Vegetarisk Forening og Rådet for Grøn Omstilling (DK). Rapporten beskriver problemerne i vores nuværende fødevaresystem, sammenhængen mellem kødforbrug og klimaforandringer, og hvilke skridt detailkæderne kan tage for at reducere salget af kød og mejeriprodukter med 50 pct. inden 2030. En lang række eksperter har givet input til metoden anvendt i scorecardet.

    Undersøgelsen er baseret på offentligt tilgængelige oplysninger, data fra supermarkedernes hjemmesider, spørgeskemaer samt butiksbesøg.

    For mere information:

    Kontaktperson hos DVF: Rune-Christoffer Dragsdahl, generalsekretær, tlf. 50 56 18 17

    Kontaktperson hos Rådet for Grøn Omstilling: Niklas S. Jørgensen, landbrugsrådgiver, tlf. 33 18 19 45.

    Kontakt:

    Rune-Christoffer Dragsdahl
    Generalsekretær, Dansk Vegetarisk Forening
    Tlf: 50 56 18 17

    Niklas S. Jørgensen
    Landbrugsrådgiver, Rådet for Grøn Omstilling
    Tlf: 33 18 19 45.

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/danske-supermarkeder-svigter-forbrugerne-og-klimaet-mangler-ambitioner-og-konkret-handling?releaseId=13669613

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **