PRM / Emirates gennemfører testflyvning med bæredygtigt flybrændstof

    Pressemeddelelse fra Emirates

    Mandag d. 30. januar 2023: I dag lettede en Emirates Boeing 777-300ER fra Dubai International. Det sker rigtig mange gange i løbet af en dag, men det specielle ved netop denne flyvning var, at den ene motor var tanket udelukkende med bæredygtigt flybrændstof, såkaldt ‘SAF’, der er en forkortelse for sustainable aviation fuel. Boeing 777’eren landede godt en time senere efter at have fløjet testturen langs Dubais kyst.

    I øjeblikket er SAF godkendt til brug i alle fly, men må højst udgøre 50 procent og skal altså blandes med konventionelt flybrændstof.

    Emirates’ testflyvning, der er den første i Mellemøsten og Nordafrika drevet af 100 procent SAF, er et led i flyselskabets bredere bestræbelser på at reducere udledningen af CO2. Testen skete i samarbejde med GE Aerospace, Boeing, Honeywell, Neste og Virent, der har medvirket til at udvikle en blanding af SAF, der har samme egenskaber som konventionelt flybrændstof. I alt atten tons SAF, mikset af HEFA-SPK (hydroforarbejdede estere og fedtsyrer og syntetisk paraffinisk petroleum) leveret af Neste og HDO-SAK (hydrodeoxygeneret syntetisk aromatisk petroleum) fra Virent, skulle der til for at gennemføre dagens test. Den rene SAF-blanding blev påfyldt 777’erens ene GE90-motor, mens den anden motor blev påfyldt konventionelt jetbrændstof.

    Flyvningen demonstrerer, at den specifikke blanding af SAF er en både sikker og pålidelig brændstofkilde. Flyvningen øger samtidig den samlede mængde af industridata og forskning omkring SAF-blandinger – data, der igen baner vejen for standardisering og fremtidig godkendelse af 100 procent drop-in SAF som erstatning for flybrændstof – langt over den nuværende 50 procentgrænse.

    Både GE Aerospace og Boeing glæder sig over testflyvningen, der bringer luftfartsbranchen tættere på den fælles IATA-målsætning om netto-nul CO2-emission i 2050.

    Omar Arekat, Vice President, Commercial Sales and Marketing, Mellemøsten, The Boeing Company, nævner blandt andet, at SAF spiller en afgørende rolle i luftfartsindustriens målsætning om ‘netto-nul i 2050’, men at målsætningen kræver et stærkt samarbejde i luftfartsindustrien.

    Har igangsat flere initiativer

    Emirates har forpligtet sig til at støtte en række initiativer, der skal minimere flyselskabets CO2-emission, og Emirates har allerede gjort store fremskridt med hensyn til brændstofeffektivitet og -besparelse.

    Flyselskabet støtter IATAs og branchens målsætning om ‘netto-nul emissioner i 2050’. Emirates undersøger blandt andet mulighederne for at øge operationel brændstofeffektivitet, anvende SAF, anvende flybrændstoffer med lavt kulstofindhold (LCAF) og generelt anvende vedvarende energi.

    Flyselskabet effektiviserer desuden allerede sit brændstofsforbrug ved at reducere unødvendigt forbrug af brændstof, hvor det er operationelt muligt. Et af de mest betydningsfulde indsatsområder er de såkaldte “flex tracks”, flyruter beregnet på daglig basis for at give de mest effektive operationelle flyveforhold mellem specifikke destinationer. Flex tracks er særdeles hensigtsmæssige både i forhold til økonomi og miljø. Bestræbelserne har stået på siden 2003, og Emirates arbejder sammen med IATA på at udvide Flex track-systemet til at dække hele verden.

    Første SAF-flyvning i 2017

    Emirates’ første flyvning med SAF-blandet jetbrændstof var i 2017, på en flyvning fra Chicago O’Hare lufthavn, ligeledes med en Boeing 777. Emirates modtog den første SAF-kompatible A380’er i 2020, og flyselskabet har desuden fløjet med SAF-blandet brændstof på ruten mellem Stockholm og Dubai siden 2020.

    Læs den fulde (engelske) pressemeddelelse HER

    Kontakt:

    Seniorrådgiver Karsten Keinicke tlf.: +45 60 830 230 email: emirates@fday.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/emirates-gennemforer-testflyvning-med-baeredygtigt-flybraendstof?releaseId=13669501

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **