PRM / Telia Danmark vender trenden og vækster både serviceomsætningen og driftsresultatet i 2022

    Pressemeddelelse fra Telia Danmark

    Telia Danmark runder 2022 af med et samlet service revenue-resultat på 2.855 mio. danske kroner, hvilket er 65 mio. mere end 2021-resultatet på 2.790 mio. danske kroner. Kvartalets service revenue-resultat voksede for sjette kvartal i træk (YoY) til 715 mio. danske kroner (711 i Q4 2021).

    Driftsresultatet (adjusted EBITDA) for 2022 lander på 750 mio. danske kroner (mod 664 mio danske kroner i 2021). Adjusted EBITDA for fjerde kvartal 2022 er på 220 mio. danske kroner (177 i Q4 2021).

    “2022 har været et fremgangsrigt, men også krævende, år for Telia Danmark. Vi fortsætter med at levere på vores treårige turnaround-strategi gennem transformation og forenkling af forretningen. Vi har lanceret nye produkter samt forbedret vores salg, butikker og onlinetjenester. Netværksmoderniseringen fortsætter for fuld styrke, og vi nåede 80% befolkningsdækning med 5G ved årets udgang. Samtidig mærker vi makroøkonomisk modvind i kraft af inflation og stigende energiomkostninger. På den baggrund er jeg oprigtigt stolt over, at vi er lykkedes med at bringe Telia tilbage på vækstsporet takket være heroisk indsats fra alle i Telia Danmark”, siger Petr Cermak, CEO i Telia Danmark.

    I årets sidste kvartal øgede Telia kundebasen til samlet set 1.712.000 simkort (1.620.000 i Q4 2021). Antallet af mobilkunder var ved årets udgang på samlet set 1.350.000, mens antallet af IoT/M2M-løsninger voksede med 42.000 til samlet set 362.000 simkort.

    “Kunderne tager godt imod vores forbedrede løsninger og services. I november lancerede vi 5G Internet, der er nemt at installere og giver hurtig og pålidelig wifi-forbindelse til hjemmet til en konkurrencedygtig pris. Det er et godt eksempel på den type løsninger og oplevelser, vi ønsker at bringe til markedet og tilbyde vores kunder. Som et resultat af vores dedikerede arbejde, har vi sidst på året set den bedste kundetilfredshed i mere end ti år i nogle af vores kunde- og produktsegmenter. Medarbejdertilfredsheden er også på et rekordhøjt niveau. Og endelig er vi nu i færd med at flytte til Ørestaden, hvor vores nye hovedkontor bliver en topmoderne base for Telias fantastiske medarbejdere”, slutter Petr Cermak.

    Nøgletal

    Q4 2021

    Q4 2022

    2021

    2022

    Service Revenue

    711 MDKK

    715 MDKK

    2.790 MDKK

    2.855 MDKK

    Adjusted EBITDA

    177 MDKK

    220 MDKK

    664 MDKK

    750 MDKK

    Telia Danmark er organiseret som filial under Telia Company. Derfor aflægges Telia Danmarks regnskab fra Stockholm i svenske kroner. De ovenstående beløb er omregnet til danske kroner. Det samlede Q4 2022-resultat for Telia Company er tilgængeligt på Investor Relations-sitet.

    Kontakt:

    Kommunikationschef Mads Houe tlf.: 28 27 01 71 email: mads.houe@teliacompany.com

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/telia-danmark-vender-trenden-og-vaekster-bade-serviceomsaetningen-og-driftsresultatet-i-2022?releaseId=13669200

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **