Pressemeddelelse fra Næstved Bibliotek og Borgerservice
Når man bærer solsikkesnoren signalerer man aktivt til andre at man har et usynligt handicap, der kan kræve mere hjælp eller tid til diverse opgaver og en større tålmodighed fra andre. Brugeren vælger selv, hvornår og i hvilke situationer snoren bæres. Det er oplagt når bæreren på forhånd ved, der kan opstå behov for at få hjælp eller at opleve øget tålmodighed fra andre. F.eks. når man rejser med offentlig trafik, er ude at shoppe eller andre steder, hvor der kan være behov for forståelse og støtte.
Hvad er et usynligt handicap?
Autisme, kroniske smerter, demens og angst er oplagte eksempler på handicap, der ikke er direkte synlige. Alligevel kan de have store, personlige konsekvenser for de, der er berørt af dem. Samtidig kan et usynligt handicap medføre et pres, fordi man bekymrer sig om, hvad andre tænker om én i forskellige situationer, hvor ens usynlige handicap udfordrer. Solsikkesnoren kan dermed afhjælpe et pres ved at gøre det usynlige synligt og gøre det lettere at bede om hjælp.
Solsikkesnoren udleveres gratis på alle bibliotekerne
Næstved Bibliotek og Borgerservice har som nævnt tilsluttet sig Solsikkeprogrammet fra årsskiftet. Personalet er opmærksomme på det evt. behov for ekstra hjælp til brugere, der bærer symbolet. Biblioteket udleverer også gerne ved personligt fremmøde en snor til interesserede i den bemandede åbningstid. Snorene udleveres både på hovedbiblioteket i Næstved og lokalbibliotekerne i Fensmark, Fuglebjerg, Glumsø og Korskilde. Man henvender sig til vagthavende kulturformidler i Næstved alle hverdage ml kl. 10:00 – 17:00 og lørdage ml kl. 10:00 – 14:00 eller på lokalbibliotekerne mandag, onsdag og torsdag kl. 10:00 – 17:00.
Daglige udfordinger mindskes
Håbet er at solsikkesnoren med tiden vil blive mere og mere kendt på verdensplan, så borgere med usynlige handicap oplever at deres daglige udfordringer mindskes og afhjælpes.
Fakta: Solsikkeprogrammet og solsikkesnoren blev skabt i 2016, da Gatwick Lufthavn i London ønskede at give passagerer med usynlige handicap en bedre og mere tryg rejseoplevelse. Ofte oplevede lufthavnens ansatte at det kunne være svært at identificere de rejsende, der måske havde behov for yderligere assistance i en travl lufthavn. Løsningen blev at gøre det usynlige synligt med en simpel solsikke på en grøn baggrund: solsikkesnoren, designet som en grøn nøglesnor med gule solsikker. Tydelig så den kan ses på afstand, men samtidig diskret og i et design, der signalerer glæde og styrke.
Kontakt:
Kulturformidler Martin Rosvang Jensen email: mrojen@naestved.dk
Bibliotekar Vibeke Sølling tlf.: 5588 4123 email: visje@naestved.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/hjaelp-til-borgere-med-usynligt-handikap-pa-naestveds-biblioteker?releaseId=13669223
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **