Pressemeddelelse fra Billund Lufthavn
Årets julemåned slutter af som forventet med 216.095
passagerer, hvilket er en mindre tilbagegang på 4,3
procent ift. december 2019. Men når Billund Lufthavn gør status for hele året, får piben en anden lyd. Året kommer til at stå med stort i historiebøgerne i Danmarks andenstørste lufthavn: Dét år, hvor Billund Lufthavn rejste sig efter historiens værste krise.
I 2022 gik der 3.712.400
passagerer igennem Billund Lufthavn, hvilket er på samme niveau som i 2019. Sammenlignet med 2020 og 2021 er passagertallet i 2022 en vækst på hhv. 299,6 procent og 172,5 procent.
– Hvis vi havde sagt højt ved udgangen af 2020, at Billund Lufthavn ville have samme passagertal i 2022 som i 2019, ville ingen have troet på os. Det ville vi ikke en gang selv. Men vi har lagt os i selen, og knoklet for at være klar til, at trafikken ville komme tilbage. Og selvom sommeren var hektisk, så løftede medarbejderne i Billund Lufthavn alligevel i flok og håndterede 10,3 procent flere passagerer, end de gjorde i 2019. Det er den direkte årsag til, at vi lander på samme niveau som i 2019. Vi kan kun være stolte af det her resultat, fastslår Jan Hessellund, adm. direktør Billund Lufthavn
Et blik på 2023
2023 bliver et spændende år for luftfarten, hvor Billund Lufthavn er optimistiske om aktiviteten. Der er flere faktorer, der holder optimismen oppe, selvom der ligeledes er elementer, som peger i den modsatte retning.
– Vi går ind i 2023 med et år i bagagen, hvor vi kom tilbage på niveau. Det giver selvfølgelig selvtillid at få flyselskabernes og markedets anerkendelse på den måde. Det er ligeledes flyselskabernes og charterbureauernes forventninger til især sommeren 2023 fra Billund Lufthavn, der skaber optimismen, siger Jan Hessellund og fortsætter:
– Men vi går selvfølgelig ikke ind i 2023 med lukkede øjne. Der udspiller sig stadig en forfærdelig situation i Ukraine, der er flere andre geopolitiske spændinger, inflation, recession osv. som vi følger tæt. Men på nuværende tidspunkt har det ikke påvirket danskernes rejselyst, og det er glædeligt. Samtidig kan vi se frem til nye ruter direkte til Grønland med Air Greenland, Wien med Austrian Airlines, Bruxelles med Brussels Airlines, og Ryanair starter op med ruter til Berlin, Valencia og Sardinien.
Luftfragtcenteret ser tilbage på 2022 med stor tilfredshed
Billund Lufthavns fragtcenter har skrevet adskillige historier i løbet af 2022, hvor bl.a. verdens daværende største fragtfly, Antonov AN-225, kom til Billund Lufthavn for første gang og slog en sløjfe på en lang række fragtfly, der havde holdt forsyningskæden åben med værnemidler. Og nyheden om, at Maersk Air Cargo vil gøre Billund Lufthavn til deres europæiske luftfragthub fra 2023, giver gode udsigter i lufthavnen.
Begivenhederne har været mange. Det har interessen for at fragte luftfragt via Billund Lufthavn også. Derfor slutter 2022 af med at lande på det samme flotte niveau, som lufthavnen havde i rekordåret 2021. I 2022 blev der fragtet 76.874 tons luftfragt via Billund Lufthavn, som kun er 0,4 procent mindre end sidste år. I årets sidste måned blev der fragtet 5.770 tons fragt igennem Billund Lufthavn, hvilket er en nedgang på 10,2
procent.
– Ligesom på passagersiden vil 2022 for evigt og altid stå stærkt i erindringen. Der har været fuld fart på udviklingen, og etablering af partnerskaber, der gør Billund Lufthavn til et endnu mere veletableret fragtknudepunkt – og ikke kun i Danmark. Mængderne i december slutter som forventet af med en nedgang, når man tager afmatningen i markedet i betragtning. Men resultatet for hele året kan vi kun være tilfredse med. Vi lander på samme niveau som vores rekordår, og nu går vi et år i møde, hvor der er store begivenheder at se frem til på luftfragtområdet i Billund Lufthavn, afslutter Jan Hessellund.
Kontakt:
PR Manager Mads Bisp Agersnap tlf.: 30165877 email: mbp@bll.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/historisk-genrejsning-i-billund-lufthavn?releaseId=13667674
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **