Pressemeddelelse fra DS Smith
For at forstå det hårde transportmiljø, som pakkerne købt i onlinehandlen skal kunne modstå for at nå frem til forbrugerne uden beskadigelser, eksperimenterer DS Smith med et ‘accelerometer’. Værktøjet sporer en pakkes hastighed på rejsen fra webshoppen til hoveddøren og leverer data, der forklarer de skader, pakkerne pådrager sig.
En DS Smith-undersøgelse viser, at en typisk onlinepakke udsættes for en g-påvirkning, der beløber sig til astronomiske 50 g. Det er mere end fem gange niveauet af g-kræfter, der vil få en erfaren astronaut til at miste bevidstheden (9g)
[2] og 10 gange flere g-kræfter, end der typisk opleves på en rutsjebane (5g)
[3].
Næsten halvdelen (45%) af de europæiske onlineshoppere oplever at have modtaget en beskadiget levering inden for det sidste år, som resulterede i 377 millioner beskadigede leverancer. De beskadigede varer kostede i gennemsnit 47,94 euro, hvilket potentielt beløber sig til 18,1 milliarder euro beskadigede varer sendt hvert år.
Forbrugerne er mindre tolerante over for beskadigede pakker, og samtidig har de stigende leveomkostninger fået flere til at returnere billigere varer. Europæerne mener, at den gennemsnitlige pris, som en beskadiget vare skal have, for at de vælger at returnere den, er faldet fra 26 euro sidste år til 21,50 euro i år. Det tyder på, at der vil være en stigning i antallet af returneringer.
“Selvom E-handel i dag er en naturlig del af hverdagen, er det stadig en relativ ny form for shopping. Vores undersøgelse viser, at de forhold som pakkerne udsættes for, er meget ustabile. Pakkerne købt online skal kunne transporteres med høje hastigheder, og det betyder, at virksomheder skal have fokus på at beskytte indholdet på rejsen,” siger Gavin Mounce, E-commerce Design Manager hos DS Smith.
“Vores innovations- og designteam tester, hvor hurtigt pakkerne bliver transporteret, og hvordan de bliver påvirket. Informationen bruger vi til at arbejde med forskellige emballagedesigns. Vi anvender cirkulære designprincipper for både at reducere beskadigede pakker, men også for at reducere mængden af materialer, så pakkerne er så bæredygtige som muligt og beskytter indholdet på bedste vis. Vi er altid interesserede i nye idéer, og søger partnere, vi kan samarbejde med omkring dette.”
Om undersøgelse
Markedsundersøgelse udført af OnePoll:
Forbrugerundersøgelser: 8000 voksne EU-borgere (nationalt repræsentative). Udført mellem 7. november og 21. november 2022.
[1]
[2]
[3]
Kontakt:
Marianne Keinicke Hansen
Marketing and Communications Manager, DS Smith Danmark
Marianne.keinicke.hansen@dssmith.com
M: +45 72 14 98 98
DS Smiths danske PR-bureau Mindshare
Andreas Skafte Hedensten, Communications Partner, PR & Communications
andreas.hedensten@mindshareworld.com
M: +45 28 92 64 94
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/beskadigede-julegaver-koster-virksomheder-dyrt?releaseId=13667283
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **