Pressemeddelelse fra Industriens Uddannelser
“Forestil dig et stykke fladt, hårdt metal foran dig. Cirka 1000 gram. Er du i stand til at bukke det? Dele det i to? Lave et lille bord ud af det? En skulptur? Et rumteleskop? Gang de 1000 gram med 3.200.000.000.000 så har du de enorme mængder metal, der produceres årligt verden over. Det er ikke uden grund, at mængden er enorm – for metal er uundværligt i alt fra high-tech-industrier til vindmølleparker, broer og skibe. Og lige så uundværlige er de, der kan bearbejde det, reparere det og genanvende det: Smedene. “
Sådan lyder indledningen til den kernefortælling, som Metalindustriens Uddannelser har fået lavet i forbindelse med den kommende imagekampagne for smedefaget. Bag kampagnen står Dansk Industri, Dansk Metal og Tekniq Arbejdsgiverne. Med kampagnen ønsker organisationerne at få kommunikeret de muligheder, den nødvendighed og den virkelighed, som smedene i dag har og står med.
Der er uanede muligheder, for dem, der kan forme og forstå metal
I formandskabet for Metalindustriens Uddannelser sidder Signe Tychsen Philip, underdirektør i Dansk Industri og formand for Metalindustriens Uddannelsesudvalg, og Kasper Palm, forbundssekretær i Dansk Metal og næstformand for Metalindustriens Uddannelsesudvalg.
– Vi hører det igen og igen – der er mangel på faglærte. Særligt, hvis vi skal nå i mål med de grønne ambitioner. Og her spiller smedefaget en helt afgørende betydning. Det er smedene, der bygger fundamentet til vindmøllerne, smedene, der bygger Power2X-anlæg, smedene der bukker, svejser og skærer alt det metal, der er så afgørende både i dag og fremadrettet, fortæller Signe Tychsen Philip.
Kampagnen har særligt fokus på netop metallets kompleksitet, den viden og de evner faget kræver og ikke mindst de døre, som uddannelsen åbner.
– På smedeuddannelsen uddanner vi fremtidens smede. Med uddannelsen bliver du ekspert i metallers egenskaber, muligheder og begrænsninger. Har man først en smedeuddannelse, har man en unik viden, en teknik og et håndværk, som man kan tage med sig overalt. Med kampagnen ønsker vi, at både den kommende lærling men i høj grad også den brede befolkning får øjnene op for de uanede muligheder, der er i verden til dem, der kan forme og forstå metal, siger Kasper Palm.
Den nye kampagne ‘Hvad kan du med et stykke stål’ kan opleves fra d. 19. december i en landsdækkende plakatkampagne og følges op af en social medieindsats, der kører fra d. 25. december og ind i foråret ’23.
Kampagnen er finansieret af midler fra Trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar.
Kontakt:
Kommunikationskonsulent Rasmine Reeh tlf.: 33 77 91 39 email: rre@iu.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ny-imagekampagne-hvad-kan-du-med-et-stykke-stal?releaseId=13667142
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **