PRM / Danskernes syn på genbrugsgaver har ændret sig

    Pressemeddelelse fra GreenMind A/S

    Flere fornyede smartphones under juletræerne

    Hvert år op til jul stiger elektroniksalget. Men hos den danske elektronikkæde GreenMind, der i 2022 rundede en omsætning på knap 300 millioner, har man de seneste år ikke set en stigning i salget af fornyet elektronik op til jul, som er sammenlignelig med den generelle stigning i salget af elektronik i juletiden. Hos GreenMind håber man, at danskernes ændrede syn på genbrugsgaver betyder, at der vil være mere fornyet elektronik at finde under juletræerne i år.

    “Elektronik er jo en populær varekategori til jul. Derfor er det enormt positivt, hvis danskernes ændrede syn på genbrugsgaver, betyder, at der vil være flere fornyede smartphones, tablets og computere at finde under juletræerne i år. 80% af den samlede CO2-udledning fra denne type produkter kommer fra selve produktionen, så miljømæssigt gør det en stor forskel at give en fornyet smartphone eller anden elektronik i gave frem for nyproduceret elektronik,” siger Tina Høgsted Svanberg, CEO i GreenMind.

    Danskerne vil gerne give og modtage genbrugsgaver – men vi gør det ikke

    DBA’s genbrugsindeks viser en stigende positivitet omkring genbrugsgaver. 6 ud af 10 danskere (58%) vil gerne modtage en genbrugsgave, mens 4 ud af 10 danskere (42%) kunne finde på at give en gave, som er købt brugt. Alligevel er det kun 24% som inden for det seneste år rent faktisk har givet en genbrugsgave. Ifølge John Thøgersen, professor i økonomisk psykologi på Aarhus Universitet, kan det tilskrives, at der findes unikke barrierer for køb af genbrugsgaver.

    “Ofte er shopping af brugt mere besværligt end køb af nyt. Det er ikke sikkert, at man har det fulde udvalg, hvilket kan gøre shoppingen mere tidskrævende. Samtidig er der ofte ikke de samme returmuligheder, hvilket er en barriere, der er ekstra vigtig, når vi taler gavekøb”, siger John Thøgersen.


    Det skal være nemt og bekvemt at købe en genbrugsgave

    Det er netop barrierer som disse, virksomheder som GreenMind er med til at nedbryde med et cirkulært koncept, der gør køb af genbrug lettere tilgængeligt. Hos GreenMind er det muligt at købe fornyet elektronik med returret, 3 års garanti og et bredt udvalg af vælge imellem. Ifølge John Thøgersen kan forretningsmodeller som GreenMinds netop være med til at mindske forskellen mellem lysten til at give og modtage genbrugsgaver og mængden af genbrugsgaver, der rent faktisk gives. Samtidig er der en støt stigende klimabevidsthed i befolkningen, som fylder og skaber incitament til flere genbrugsgaver.

    “Vi ser en stigende bevidsthed i befolkningen omkring sammenhængen mellem forbrug og klima. Det kan give de brugte varer en ekstra værdi. Hvor det for 10 – 15 år siden var utænkeligt at give noget brugt, er det i dag langt mere naturligt. Det er derfor det helt rigtige at arbejde på at nedbryde de unikke barrierer for køb af brugte gaver”, siger John Thøgersen.

    Notér at gaven gerne må være genbrug

    Selvom koncepter som GreenMinds gør genbrugsshopping mere tilgængeligt, understreger DBA’s genbrugsindeks, at den enkelte gavemodtager har et ansvar for at der vil ligge flere genbrugsgaver under træerne i år. Ifølge genbrugsindekset for 2021 ville 69% nemlig være mere tilbøjelig til at give en genbrugsgave, hvis der stod på ønskesedlen, at det gerne måtte være brugt. Og spørger man Danmarks Naturfredningsforening, er der god grund til at tænke sig om en ekstra gang, når der skrives ønskeseddel til jul, hvor forbruget ofte eksploderer:

    “Hvis vi skal vende klimakrisen, skal vi tage et opgør med overforbruget og køb og smid væk-kulturen. Og her er julen et oplagt sted at sætte ind. Så hold igen med gaveræset og giv oplevelser, støt et godt formål eller køb genbrug. Og understreg, når du fortæller om dine juleønsker, at din julegave, gerne må være brugt”, siger Michael Ohmsen, kampagneansvarlig i Danmarks Naturfredningsforening.

    Kontakt:

    Head of Marketing & Sustainability Daniel Hofmann tlf.: 52585666 email: dho@greenmind.dk

    Marketing- og kommunikationskonsulent Matilde Kastaniegaard Hejbøl tlf.: 60652109 email: mkh@greenmind.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/danskernes-syn-pa-genbrugsgaver-har-aendret-sig?releaseId=13665786

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **