PRM / 50.000 danskere i opråb til Arla!

    Pressemeddelelse fra Anima

    Når danskerne bliver bekendt med, at kalve tvangsfjernes fra deres mor kun 12 timer efter fødslen, er det blot 10 procent af dem, som finder det rimeligt. På den baggrund er det ikke overraskende, at Anima nu har indsamlet 50.000 underskrifter mod mælkeindustriens rutinemæssige adskillese af ko og kalv. Nu overbringer Anima budskabet til Arla på vegne af de mange underskrivere.

    “Langt de fleste er enige i, at kalve selvfølgelig hører til hos deres mor, og derfor vækker mælkeindustriens rutinemæssige overgreb massiv modvilje hos forbrugerne. Det vil vi gerne have Arla til at indse”, udtaler Mathias Madsen, som er kampagneleder hos Anima.

    Derfor taler Anima med store bogstaver på outdoor annoncer i København, Odense, Aarhus og Aalborg. I dag var kampagnemedarbejdere desuden forbi Arlas hovedkontor i Viby for personligt at overbringe budskabet til administrerende direktør, Peder Tuborgh.

    Mælkeindustrien skal forandres grundlæggende
    Et stort internationalt forskningsstudie har for nylig vist, at malkekvæg har det markant værre end kødkvæg. Studiet peger især på adskillelsen af ko og kalv som ét af de væsentligste problemer.

    Samtidigt viser et nyt norsk studie, at det faktisk kan betale sig, at lade kalven blive hos sin mor, for kalven giver senere mere mælk tilbage, end den drikker.

    “Det står mere og mere klart, at den tidlige adskillelse ikke blot er hjerteløs men også hovedløs, og derfor bør mælkeproduktionen gentænkes. Det bør store spillere som Arla stille sig i spidsen for, lyder det fra Mathias Madsen.

    Baggrund
    Anima har tidligere udfordret Arla i en helsidesannonce til at lade adskillelsen af ko og kalv blive billeddokumenteret. Da Arla ikke tog imod udfordringen udlovede Anima en dusør på 50.000 kr. til den mælkeproducent, som ville efterkomme Animas ønske om at dokumentere nogle af mælkeindustriens skyggesider. Det var ingen producenter villige til.

    I 2018 viste en YouGov undersøgelse, at to ud af tre danskere ikke ved, at kalven fjernes fra dens mor 12-24 timer efter fødslen. Undersøgelsen viste også, at det kun er 10 procent af danskerne, som finder det rimeligt, når de først er blevet bekendt med den viden.

    Her findes et omfattende studie om de dyrevelfærdsmæssige problemer i mælkeproduktion.

    Her omtales det norske forskningsprojekt, som påpeger, at det er mest økonomisk rentabelt at lade kalven blive hos sin mor i stedet for at adskille dem, som er den udbredte praksis nu.

    Kontakt:

    Kampagneleder Mathias Elrød Madsen tlf.: 42 23 31 30 email: mm@anima.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/50000-danskere-i-oprab-til-arla?releaseId=13665290

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **