Pressemeddelelse fra Røde Kors
Muligheden for at hjælpe andre er en af hovedårsagerne til, at de frivilligt engagerede i Røde Kors i gennemsnit bruger 21 timer hos den humanitære organisation hver måned. Det viser en helt ny analyse, som Røde Kors har fået udarbejdet af analysebureauet Epinion.
Det store engagement i Røde Kors’ aktiviteter spænder bredt fra den gruppe, som månedligt lægger mange timer i længerevarende indsatser som fx frivilligledelse, genbrug og familieindsatser, til den nye form for ad hoc-frivillighed, hvor lige nu 11.000 frivillige har meldt sig til at tage en enkelt opgave en gang imellem som fx ledsage til vaccination eller følge hjem fra hospitalet. Den typiske frivillige bruger 11 timer om måneden på frivilligt arbejde i Røde Kors, mens nogle af ildsjælene lægger 41 timer månedligt og derfor trækker gennemsnittet op.
Og langt de fleste (92 %) er meget tilfredse eller tilfredse med at være i Røde Kors.
“Det er selvfølgelig præmissen for at være frivillig, for er du ikke tilfreds, jamen så lader du være med at engagere dig. Derfor er vi også glade for, at så mange mennesker i hele Danmark vælger at bruge noget af den tid, de føler, de har tilovers i deres hverdag, på aktiviteter i Røde Kors. For uden dem kunne vi ikke nå ud til så mange, som vi gør og så mange, som har brug for hjælp og støtte fra Røde Kors”, siger national chef i Røde Kors, Marie-Louise Gotholdt.
Hjælp til velfærdssamfundet
Og det er netop muligheden for at bringe sine kompetencer i spil og derved gøre en forskel for andre, som er drivkraften for langt de fleste til at engagere sig. Hele 96 % svarer, at de motiveres af at ‘hjælpe andre/gøre en forskel’, og 75 % svarer, at det motiverer dem at kunne bruge ‘personlige kompetencer/erfaringer’.
“Resultaterne efterlader meget perspektiv for os som organisation, for de viser, at de frivillige har lyst til og mulighed for at lægge rigtig meget tid, hvis de kan bringe sig selv i spil og oplever, at de er med til at hjælpe andre. Det åbner for nogle muligheder, fx når vi skal se på, hvordan vi som civilsamfundsorganisation kan byde ind med ressourcer til at løfte nogle af de velfærdsopgaver, der vil komme endnu flere af i fremtiden”, siger Marie-Louise Gotholdt.
Landsdækkende organisation
De 40.000 frivillige, som Røde Kors har i dag, er bredt fordelt over hele landet. Særligt i de mellemstore byer står organisationen stærkt. Her er antallet af frivillige højt sammenlignet med antallet af indbyggere i området.
“Vi er en landsdækkende organisation, som engagerer i hele Danmark, og sådan skal det gerne blive ved med at være, for der er brug for Røde Kors i hele landet”, siger Marie-Louise Gotholdt.
Undersøgelsen er lavet af Epinion i samarbejde med Røde Kors. Den indeholder svar fra knap 7000 nuværende frivillige og over 1000 tidligere frivillige.
Kontakt:
For henvendelser kontakt Røde Kors’ pressetelefon:
3529 9699
Røde Kors.dk/presse
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/masser-af-engagement-frivillige-hos-rode-kors-bruger-i-gennemsnit-21-timer-om-maneden-viser-ny-analyse?releaseId=13665265
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **