Pressemeddelelse fra SOS International
Selvom elbiler kører kortere på en opladning om vinteren på grund af kulden, kan du selv være med til at påvirke, hvor langt du vil have en opladning til at række. Rækkevidden påvirkes nemlig, udover af vejret, af din køre-stil, hastighed, dæktryk og opladningsvaner.
Tænk over, hvor og hvordan du kører
– Jo hurtigere du kører, jo mere strøm bruger du. Hvis du kører på motorvej og temperaturen er omkring frysepunktet, bruger elbilen cirka 40 procent mere strøm end den ville gøre, hvis der var tale om blandet kørsel ved omkring 20 graders varme, siger Jeppe Damgaard, teknisk chef hos SOS Dansk Autohjælp.
Det kan altså betale sig at køre med moderat hastighed. Samtidig er det værd at være opmærksom på, at kraftige accelerationer og hyppige opbremsninger også påvirker strømforbruget negativt.
Oplad smartere
Et godt tip til at spare på elbilens batteri i vinterperioden er at vænne dig til et lille, men effektivt trick, når du oplader bilen:
– Varm kabinen op, mens bilen oplader, så bruger du ikke batteriet til opvarmningen. Det kan betale sig at time opladningen, så du lader op lige inden, du skal køre. På den måde er batteriet også varmet op ved afgang, siger Jeppe Damgaard.
Kan det lade sig gøre er indendørs parkering bedre for elbilens batteri end udendørs.
Formindsk modstand
Alt, hvad der sætter motoren på ekstra arbejde, medfører et højere energiforbrug og kortere rækkevidde.
Derfor anbefaler SOS Dansk Autohjælp elbilsejere at have styr på dæktrykket. Er dæktrykket for lavt giver det høj rullemodstand og forøget energiforbrug.
Du kan også spare på motorens kræfter ved at sørge for, at du ikke kører rundt med unødvendig last og bagage i bilen.
Kontakt:
Vagtcentralchef Anette Bjørn Juncher
Presserådgiver Nina Juhl Østergaard tlf.: +45 2974 6122 email: nina.juhl@sos.eu
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/sadan-forlaenger-du-din-elbils-raekkevidde-i-vinterkulden?releaseId=13664098
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **