PRM / To barer og en festarrangør får kritik for at markedsføre alkohol til unge

    Pressemeddelelse fra Alkoholreklamenævnet

    “Zwei Grosse Bier Bar” i Silkeborg har i sin markedsføring af alkohol over for studerende brugt billeder af unge under 25 år, mens den storkøbenhavnske festarrangør “TopCPH” har markedsført konkurrencer og arrangementer ved at opfordre unge ned til 15 år til at indtage alkohol.

    Dermed har de begge overtrådt retningslinjerne for markedsføring af alkohol, og Alkoholreklamenævnet udtaler derfor kritik og forventer, at “Zwei Grosse Bier Bar” og “TopCPH” fremover overholder reglerne.

    “Stokrosen – Dit Værtshus” i Ejstrupholm øst for Brande har opfordret sine gæster til at drikke sig til “Ridder af Stokrosen” ved at indtage 10 fadøl på én dag. Dermed giver værtshuset efter Alkoholreklamenævnets opfattelse indtryk af, at der ved indtagelse af store mængder alkohol kan opnås succes. Og det er en overtrædelse af alkohol-markedsføringsretningslinjerne.

    “Det er meget kritisabelt, at der markedsføres alkohol målrettet børn og unge. Samtidig er det uforsvarligt at fremstille det som en positiv bedrift at drikke en masse fadøl på samme dag”, siger formanden for Alkoholreklamenævnet, Marlene Winther Plas.

    Alkoholreklamenævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med, at de tre erhvervsdrivendes markedsføring af alkohol ikke er i strid med retningslinjerne.

    Kontakt:

    Lea Kholgi Frederiksen email: Kontakt@alkoholreklamenaevnet.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/to-barer-og-en-festarrangor-far-kritik-for-at-markedsfore-alkohol-til-unge?releaseId=13664611

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **