PRM / Danskerne ser mere skærm nu end under nedlukningerne

    Pressemeddelelse fra Deloitte

    Voksne danskere har en nærmest umættelig appetit efter skærmbaseret underholdning. 34 procent spiller digitale spil hver dag, 27 procent streamer film eller serier fra en streamingtjeneste hver dag, og 23 procent ser traditionelt flow-tv. Det viser Deloittes nye undersøgelse Digital Consumer Trends 2022.

    “Det er opsigtsvækkende, at både gaming, streaming og flow-tv er i fremgang blandt danskerne. Pandemiens nedlukninger er et overstået kapitel, men selv om vi i dag kan bevæge os frit omkring og deltage i fysiske og sociale arrangementer, som det passer os, stiger vores forbrug af skærmbaseret underholdning. Og hvor man kunne antage, at streamingtjenesternes popularitet ville gå ud over den traditionelle tv-broadcasting, peger undersøgelsen på det modsatte. Begge typer skærmunderholdning er faktisk i vækst,” fortæller partner Frederik Behnk fra Deloitte.

    Succesfuld streaming

    I 2021 angav 74 procent af de danske respondenter at have adgang til en streamingtjeneste, mens andelen er vokset til 80 procent i år. Samtidig har danskere, som streamer, nu adgang til 3,1 streamingtjenester – mod 2,9 tjenester i 2021.

    En del af forklaringen bag streamingtjenesternes succes trods genåbningen af samfundet kan ifølge Deloitte findes i en række målrettede kampagner fra de store spillere for at skaffe nye abonnenter i Norden kombineret med seermagneter som eksempelvis hitserien Squid Game fra Netflix, som er blevet set 42 milliarder gange på verdensplan.

    En sten i skoen for streamingtjenesterne er, at abonnenter rask væk deler deres login-information med venner og familiemedlemmer uden for husstanden. Blandt de yngste danskere i undersøgelsen, de 18-24-årige, bruger hele 72 procent andres streaming-abonnementer. Det kan ifølge Deloitte føre til, at udbyderne fremover sætter ind med stærkere tiltag for at forhindre deling f.eks. med dyrere abonnement til dem, der logger på platformen fra forskellige devices.

    Hvem sidder der bag skærmen?

    På arbejde, i bussen, i supermarkedskøen og hjemme i sofaen er den lille skærm ikke til at komme uden om. Smartphonen er en trofast følgesvend i danskernes hverdag i 2022, hvor 95 procent af befolkningen ejer eller har adgang til en smartphone.

    Vi bruger smartphonen til flere og flere formål, hvoraf nogle er ren underholdning, mens andre er nødvendige i eksempelvis arbejde og i forhold til pengesager. Smartphonen er i dag også et værktøj til at lave bankforretning, holde møder, underskrive dokumenter og foretage indkøb med.

    “Vi har som befolkning virkelig taget smartphonen til os, og det påvirker forretningsmodellerne, så services i stigende grad udformes til at være tilgængelige fra mobilen. Det gælder både for private og offentlige services. Det er praktisk, men over halvdelen af danskerne mener ifølge vores undersøgelse, at de bruger for meget tid på mobilen,” slutter Frederik Behnk.

    Fakta om Digital Consumer Trends 2022

    Deloitte udgiver hvert år en analyse af digitale forbrugertrends, og i år omfatter undersøgelsen besvarelser fra 36.150 respondenter i alderen 18 til 75 år fra 21 lande på fire kontinenter. Den skandinaviske del af undersøgelsen omfatter 4.000 respondenter, heraf 1.000 danskere.

    Kontakt:

    Frederik Behnk, partner og leder af Deloittes afdeling for teknologi, medier og telekommunikation, fbehnk@deloitte.dk tlf. 3093 4426.

    Anne Rosa Simonsen, pressechef, ansimonsen@deloitte.dk, tlf. 2063 3133.

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/danskerne-ser-mere-skaerm-nu-end-under-nedlukningerne?releaseId=13663350

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **