PRM / Nu vil stort, dansk skønhedsbrand selv være med til at fjerne stereotyperne om kvinders udseende med ny, global kampagne

    Pressemeddelelse fra Nilens Jord

    “For dyb kavalergang”, “for lårkort”, “for tyk”, “for køn” og sågar “husmoragtig”. Sådan bliver selv de mest magtfulde og entreprenante kvinder dagligt beskrevet i mediebilledet trods kølvandet fra MeToo, og hver eneste dag bliver kvinder verden over mødt med lignende, stereotype kommentarer.

    Det vil Nilens Jord nu gøre op med i en helt ny positionering, som meget passende hedder Look Beyond Beauty.

    “Look Beyond Beauty opfordrer alle til at overveje det absurde i udelukkende at bedømme kvinder ud fra deres udseende fremfor deres handlinger, og erkende den ødelæggende effekt det har på kvinders potentiale”, fortæller Jakob Marum, administrerende direktør hos Nilens Jord.

    “Selvom kvindesynet de seneste år har rykket sig i takt med globale tendenser som fx kropspositivisme og ‘empowerment’, fokuseres der stadig primært på kvinders udseende frem for noget som helst andet. Så meget desto vigtigere er det nu at se ind i et nyt paradigme, der ikke handler om, hvordan den finske statsminister Sanna Marin går til fest eller Helle Thorning-Schmidts kjole, men snarere om deres kompetencer og bedrifter,” siger Jakob Marum og fortsætter: “For nyligt blev det tilsvarende påpeget i Information, at Enhedslisten konsekvent og kynisk vælger kønne unge kvinder som ordførere. Det er helt utroligt, at debatten ryger ned på det niveau.”

    “En af interviewpersonerne sagde f.eks., at hendes liv ville blive lettere, hvis hun var 20% smukkere og 20% mindre intelligent. Hun er i øvrigt jurist. Det bekræfter, hvor vigtig debatten er, og hvor væsentligt det er at få den på dagsordenen”, mener Jakob Marum, adm. direktør, Nilens Jord.


    Den nye positionering består af en kampagnefilm, der følger “Sara”. En fiktiv person, som oplever, at omverdenen kun har fokus på hendes udseende – uanset hvor hun befinder sig i livet – og hvilke bedrifter hun end formår at gennemføre. Sara er skabt på baggrund af en lang række interviews med kvinder fra Skandinavien, Tyskland og England, som del af den grundlæggende research.

    At alle de adspurgte kvinder har nikket genkendende til de evige, stereotype kommentarer om deres udseende, uanset om de er advokater, sygeplejersker eller politikere, har kun bekræftet Nilens Jord i, hvor vigtigt det er at udfordre de mange fordomme og reaktionsmønstre.

    “Vi er faktisk blevet overraskede over, at alle – på tværs af landegrænser og aldre – oplever ikke at blive anerkendt for det, de kan, men løbende får de samme indskrænkede spørgsmål og kommentarer til deres udseende. En af interviewpersonerne sagde f.eks., at hendes liv ville blive lettere, hvis hun var 20% smukkere og 20% mindre intelligent. Hun er i øvrigt jurist. Det bekræfter, hvor vigtig debatten er, og hvor væsentligt det er at få den på dagsordenen. Man kan jo heller ikke lade være med at tænke på, om der er en sammenhæng mellem det stereotype kvindesyn og det aktuelle boom i antallet af unge piger, der lider af psykiske problemer. Derfor tager vi action nu,” siger Jakob Marum.

    “At udfordre branchen ligger i vores DNA”

    Siden Nilens Jord blev stiftet i 1982, har brandet været med til at flytte skønhedsindustriens standarder. For eksempel var brandet et af de allerførste til at producere skønhedsprodukter fri for parabener, parfume og andre unødige indholdsstoffer, dengang det hverken var et lovkrav eller noget udpræget ønske fra forbrugerne. Det var bl.a. derfor Nilens Jord tidligere i år modtog skønhedsindustriens årlige branchepris ved “Danish Beauty Awards”.

    At gå forrest i udviklingen har gjort Nilens Jord til det største make-up mærke i Danmark, og så meget desto mere, er det vigtigt for brandet fortsat at skubbe udviklingen i den rigtige retning.

    “Vores mål er at vise verden, at vi stadig forsøger at gøre vores til at løfte standarden og ændre den til det bedre. Tidligere har det primært handlet om personlig sundhed, men nu er vi klar til at tage et bredere samfundsmæssigt medansvar og kaste os ind i debatten om, hvordan kvinder skal se ud, og hvordan vi dømmer hinanden,” fortæller Jakob Marum.

    “Vi er godt klar over, at det kræver en stor kulturændring, men ud over vores kampagne følger vi op med forskellige tiltag, der honorerer og støtter de kvinder, der går forrest. Herudover vil vi fremover indtage en mere synlig og aktiv rolle i debatten”, siger Jakob Marum og fortsætter:

    “Skønhedsindustrien har selv været med til at skabe problemet med det ensidige kvindesyn. Derfor vil vi nu også være en del af løsningen.”

    Vedlagt kampagne-fotos fra “Look Beyond Beauty”.

    Kontakt:

    Head of Brand Heidi Sørup email: hs@kosmolet.dk

    kommunikationskonsulent Trine Blichfeldt email: tb@communitycontent.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/nu-vil-stort-dansk-skonhedsbrand-selv-vaere-med-til-at-fjerne-stereotyperne-om-kvinders-udseende-med-ny-global-kampagne?releaseId=13664220

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **