PRM / 327.000 danskere udfordrer skæbnen med forkerte dæk

    Pressemeddelelse fra SOS International

    For at sikre det optimale vejgreb ved lave temperaturer, bør bilister skifte til vinterdæk, når temperaturen er omkring eller under cirka syv grader det meste af døgnet. Et kig på vejrudsigten fortæller, at det sandsynligvis sker i løbet af denne uge.

    Derfor er vinterdæk bedre til vinterens veje
    Danske bilister er generelt blevet bedre til at skifte til sæsonrigtige dæk, men en undersøgelse foretaget af Rådet for Større Dæksikkerhed viser, at 327.000 danskere kørte på sommerdæk i januar 2022[1].

    Ifølge Jeppe Damgaard, som er teknisk chef for SOS Dansk Autohjælp, kan en af årsagerne til dette være, at mange danskere ikke ved, hvor stor forskel der er på sommer- og vinterdæk, og hvorfor vinterdæk om vinteren skaber større sikkerhed:

    – Dæk er nøglen til sikker kørsel. Vinterdæk er lavet af blødere gummi og har flere lameller i mønsteret. Det giver bedre vejgreb og bremseevne i koldt og vådt vejr. Det bidrager til sikkerheden og er med til at mindske risikoen for uheld.

    Skift til vinterdæk for sikkerhedens skyld
    Når vejene i vintersæsonen bliver sneklædte eller glatte øger vinterdæk sikkerheden markant. Ved en opbremsning fra 50 km/t på en snedækket vej ved minus tre grader reduceres bremselængden med mere end 40 procent sammenlignet med samme situation på sommerdæk.

    Og selvom man kunne tro, at det kun er i sne og slud, at vinterdæk er mere sikre, så viser undersøgelser, at vinterdækkene også har effekt på en våd og kold vejbane, hvor bremselængden er 30 procent kortere end med sommerdæk[2].

    Det skal du være opmærksom på, når du skifter til vinterdæk

    1. Tjek dækmønster: Inden vinterdækkene monteres, er det vigtigt at tjekke kvaliteten. Gummiet må ikke være mørnet, og SOS Dansk Autohjælp anbefaler et dækmønster, der er minimum tre millimeter dybt.
    2. Tjek dæktryk: Når vinterdækkene er monteret, anbefales det at kontrollere dæktrykket. Er trykket for højt eller lavt går det ud over bilens styre- og bremseevne. Derudover øges bilens forbrug af brændstof, hvis dæktrykket er for lavt. Man kan lægge helt op til 10 procent brændstof oveni, hvis man kører rundt med et for lavt dæktryk. Oplysninger om det korrekte dæktryk til bilmærke og model findes oftest i enten instruktionsbogen eller ved fordøren i førersiden af bilen.
    3. Kør dækkene til: Har du opbevaret dine vinterdæk i skuret, har gummiet skabt en ydre hinde, som skal køres af, før vinterdækkene griber optimalt. Så de første 100 km skal du ikke presse dem helt så hårdt.

    [1] https://www.mynewsdesk.com/dk/daekbranchen/pressreleases/327-punktum-000-danskere-fortsat-i-risikogruppen-3158823

    [2] https://www.mynewsdesk.com/dk/daekbranchen/pressreleases/327-punktum-000-danskere-fortsat-i-risikogruppen-3158823

    Kontakt:

    Vagtcentralchef Anette Bjørn Juncher

    Presserådgiver Nina Juhl Østergaard tlf.: +45 2974 6122 email: nina.juhl@sos.eu

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/327000-danskere-udfordrer-skaebnen-med-forkerte-daek?releaseId=13662959

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **